UltimaForum

Tutorial [VXAce] - Viuu Radzi #2: Fabuła

Viuu - Pon 11 Lut, 2013 12:58
Temat postu: Viuu Radzi #2: Fabuła

Tym razem zajmiemy się najważniejszą częścią każdej "mejkerówki".

Taa... Według większości ludzi wydających ostatnio gry, wymyślenie fabuły to coś niewyobrażalnego, trudnego.
Nie mają nawet trochę racji... no przynajmniej mi nie sprawia to żadnego problemu.

Dobra, bez zbędnego gadania.
Postaram się wymienić to w punktach, żeby łatwiej było się odnaleźć.

1. Protagoniści:
Ciężko nie wiedzieć jak ważny jest ten punkt.
Po prostu musimy wymyślić bohaterów naszej gry. Nie powinien być to jeden bohater, bo nadaje to zbyt dużej nudy. Większa ilość postaci umożliwia kłótnie między nimi, zabawne sceny i wiele więcej.
Jedyne co mogę jeszcze powiedzieć o postaciach to wymyślając je, nadajmy im cechy charakteru, które będą świadczyć o ich zachowaniach i reakcjach na różne sytuacje (jak śmierć innej postaci itp.). Ważne jest też by trzymać się tych charakterów w dialogach. Najlepiej pisząc dialogi trzeba pomyśleć w sposób np. "gdybym był/a nieśmiały/a jak bym na to zareagował/a", "gdybym był/a porywczy/a jak bym zareagował/a", prosta sprawa, a daje wyrazistość bohaterom i nie mamy wrażenia jakby były one bez sensu i gadały cokolwiek.

2. Motyw:
Pierwszą... a zarazem najważniejszą rzeczą przy wymyślaniu fabuły jest motyw. Musimy wiedzieć czego chcą główni bohaterowie, do czego zmierzają. Wymyślenie tego to nic trudnego i myślę, że nikomu nie powinno sprawić problemu. Motyw nie musi być nawet oryginalny, nawet sztampa ujdzie, byleby był nie taki prosty jak "Uratujmy świat bo tak", "Zabijmy złego, który jest zły po to, żeby być złym" itp.

3. Świat gry:
Prawdopodobnie większość z was przeszła by od razu do wymyślania szczegółów, a to byłby błąd. Większość osób nie tworzy nawet swojego świata, co jest moim zdaniem błędem. Wymyślenie własnego świata i nadanie mu praw całkowicie może zmienić fabułę. Opis świata może prowadzić np. do wyjaśnienia logicznego, czemu na tym świecie istnieje magia. Może też przedstawić sytuacje państw i relacje między nimi. Daje to graczowi jakiś pogląd na sytuacje w jakiej znajdują się bohaterowie. No i co najważniejsze, dzięki temu łatwo można wymyślić szczegóły fabularne opierając się na takim opisie.
Tak więc opisanie świata gry jest naprawdę ważną rzeczą i może pomóc w wielu kwestiach.

4. Powód:
Co zmusiło bohaterów do wyruszenia z miasta w którym żyli?
Co zmusiło bohaterów do wstąpienia do armii?
Itp.
Chodzi oczywiście o tak zwany "Prolog", wprowadzenie, co rozpoczęło "przygodę" naszych bohaterów. I niech nie będzie to głupota. Bo przecież kto by poszedł świat dlatego, że ktoś mu powiedział, że jest ja wiem... Wybrańcem? Tak poważnie, kto by w to tak po prostu uwierzył. Powód powinien być czymś nagłym, czymś czego bohaterowie się nie spodziewali, dzięki temu nie będą oni do tego przygotowani, a gracz łatwiej będzie mógł się w to wczuć. Tak samo jak nie powinniśmy pokazywać w intrze niczego poza głównym miastem które wszystko rozpoczyna (tam gdzie jest początek gry). Dlaczego? A bo jeśli gracz nie zobaczy nic innego niż bohater i będzie w takiej samej niewiedzy jak on, dużo łatwiej jest graczowi wczuć się w bohatera/ów. Przede wszystkim da to większą moc zwrotom akcji.

5. Antagonista.
Cóż... tak naprawdę nie wiedziałem jako który punkt to umieścić. Ale myślę, że tak będzie dobrze.
A więc antagonista/antagoniści. Bardzo ważna rzecz. Wymyślenie ich jest raczej bardzo ważną rzeczą w procesie tworzenia fabuły. Ważna cechą dla nich powinna być ich przeszłość. Niech postać ma swój charakter (tak jak protagoniści oczywiście) i powód dla którego to robi. Bardzo dobrze jest też zrobić to tak, że przez całą grę widzimy go jako tego złego. Ale gdy dochodzi do poważnej konfrontacji z nim odkrywamy, że nie jest wcale takim złym za jakiego go mieliśmy, ale i tak nie zmienia to faktu, że jest naszym wrogiem. Po prostu jego motywy nie są złe, ale przeszkadzają w naszych. Tym bardziej jest to trafne jeśli protagoniści mają jakiś osobisty powód do tej "przygody" (a raczej lepiej jak mają osobisty, dodaje to wiarygodności). Dobrze jest też wymyślić kilku antagonistów, o różnych charakterach i podejściach do wielu kwestii. O różnym zdaniu i powodzie dla którego są dla nas "źli". Fajnie jest też czasem łączyć ich w "grupy". Nawet jeżeli mają różne cele, wystarczy, że jeden z nich się pokrywa i już jest powód do połączenia ich. W ważnych momentach można nawet zrobić kłótnie między nimi. Jeśli dodać coś jeszcze o zachowaniach protagonistów, dobrze jest zrobić to tak, że gdy antagonista odkryje przed nami swoje zamiary i nie będą one takie złe, można dać zwątpienie w niektórych z protagonistów. A nawet i takich co się od nas odłączą i dołączą do nich.

6. Ważne wydarzenia:
Dobra, bierzemy się za wydarzenia. Są to oczywiście takie rzeczy jak "ktoś gdzieś ginie", "ktoś gdzieś atakuje", "ktoś gdzieś wyjawia jakąś informacje, która jest zwrotem akcji" itp.
W kwestii ważnych wydarzeń mogę polecić jedną rzecz. Podzielić wszystko na rozdziały.
Wymyślić najważniejsze wydarzenia, które zmieniają coś w grze/historii (dla przykładu śmierć któregoś z bohaterów) i podzielić historie na rozdziały tak by w żadnym nie działo się zbyt dużo ważnych wydarzeń. Jeśli będzie ich zbyt dużo naraz, nie będzie to zrozumiałe.
(Choć wcale nie mówię, że nie da się zrobić zrozumiałego momentu w którym wiele się dzieje).

7. Szczegóły:
Taak... w tej kwestii dużo zależy od was, ale postaram się to jakoś wytłumaczyć.
Jest to BARDZO ważna rzecz w fabule. Ale ja osobiście tym zajmuje się podczas tworzenia już samej gry. Myślę, że tak jest łatwiej. Dzięki temu też zyskujemy wiele czasu na wymyślenie tego (no chyba, że jesteśmy nadzwyczajnie szybcy w tworzeniu i nie nadążamy z wymyślaniem, ale to chyba nie możliwe :P).
Więcej nie jestem w stanie o tym powiedzieć... naprawdę w dużej mierze wszystko tutaj zależy od was.

Nie wiem czy wymieniłem wszystko co powinienem, przez to myślenie przy pisaniu gubiłem się cały czas :P
Ale mam nadzieję, że w jakiś sposób wam to pomoże.

A i jeszcze o czymś wspomnę.
Przy wymyślaniu fabuły słucham często muzyki (soundtracków) z innych gier/anime. Ale takich klimatycznych. To naprawdę pobudza myślenie i wyobraźnie ^ ^

Tak jak poprzednio, mam nadzieje, że nic nie spaprałem. Naprawdę nigdy nie pisałem tutków :P

Ayene - Pon 11 Lut, 2013 13:40

Cytat:
"Zabijmy złego, który jest zły po to, żeby być złym"

Chyba jeden z najbardziej oryginalnych pomysłów na motyw bohatera. Przy czym ja to rozumiem tak, że bohater chce zabić złego, aby sam zostać złym. Stąd prosty wniosek, że wada dla jednego może być zaletą dla drugiego. Niemniej nie ma sensu wdawać się w polemikę z "tutorialem". Podobają mi się Twoje spostrzeżenia. Czekam na więcej tutków. Również innych Użytkowników na podobny temat.

YellowKomputer - Pon 11 Lut, 2013 14:02

Viuu, Więcej takich! To naprawdę może poprawić niektóre GNIOTY.
Viuu - Pon 11 Lut, 2013 15:02

Cytat:
Chyba jeden z najbardziej oryginalnych pomysłów na motyw bohatera. Przy czym ja to rozumiem tak, że bohater chce zabić złego, aby sam zostać złym.

Chodziło tu o to, że zły jest zły tylko po to żeby być złym. Czyli antagonista bez żadnych powodów, jest bo jest.

Rave - Pon 11 Lut, 2013 20:05

Genialny poradnik. Trochę szkoda, że X-tech zbanowany, bo też by się mógł wypowiedzieć. Pomijając jego fanbojstwo w stosunku do makerów z serii 2k, to na fabule to on się zna.
makerowiec64 - Wto 12 Lut, 2013 07:51

Ja to widze ze sie znasz na tej fabule. W ogole to twoje tutoriale to sa MEGA! Chcialbym z checia zobaczyc twoja gre,na pewno nie bylaby gniotem ;-)
Amelanduil - Wto 12 Lut, 2013 18:26

makerowiec64 napisał/a:
Ja to widze ze sie znasz na tej fabule. W ogole to twoje tutoriale to sa MEGA! Chcialbym z checia zobaczyc twoja gre,na pewno nie bylaby gniotem ;-)

Teeeeeoretycznie... jeżeli miałeś na myśli temat z grą, nie grę jako grywalny produkt, jest... tutaj.

makerowiec64 - Wto 12 Lut, 2013 19:39

Aha,to dzięki ;-) Może zagram,ale z tego co tam czytam to jesteś leniwiec! :-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group