UltimaForum

Tutorial [VXAce] - Viuu Radzi #3: Dema

Viuu - Sro 13 Lut, 2013 05:05
Temat postu: Viuu Radzi #3: Dema

Dziś nie mam sił ciągnąć jakiegoś trudnego tematu, więc dam coś lekkiego.
W każdym razie ten tut będzie o czymś, czym raczej nikt do tej pory się zbytnio nie przejmował i nie zastanawiał jak to powinno być.
Mówię oczywiście o... DEMACH (moment zaskoczenia, wiem że nikt nie wiedział o czym mowa, w końcu logo i nazwa tematu nie mają o tym nawet wzmianki).

W każdym razie, chciałbym troszkę namieszać :P
Jak można zauważyć, większość osób daje zapowiedź i jak najszybciej robi demo. Nie ważne jakiej jakości i ile ma błędów, byleby ludzie mogli zagrać. A ja się pytam, na jaką cholerę?
Przecież w takiej formie to nie jest demo...
Uważacie dema za to co do tej pory udało wam się zrobić w projekcie, ale ja powiem, że ma się to nijak do dema. Bardziej bym to nazwał wersją Alpha. Tylko teraz zastanawia mnie to, czemu robicie to czymś publicznym.
Demo jak sama nazwa mówi ma demonstrować naszą grę. Pokazać ją z jak najlepszej strony i zachęcić do zagrania w przyszłą pełną wersje.
Wydanie zabugowanego "dema" raczej nie za bardzo zachęca do naszej gry...
Tak właściwie, w RPG nie powinno się robić dema z początku gry, jako że nie ma sensu dawać do zagrania wstępu gry, który później będziemy musieli powtórzyć grając w pełną wersje.
Demo nie powinno też zawierać spoilerów, dlatego zalecałbym wybrać moment z gry gdzie walki są interesujące i jest dużo możliwości takich jak crafting itp. (bo na początku nie zawsze systemy takie jak crafting są dostępne). Oczywiście niech to będzie moment gdzie nie ma spoilerów i jest troszkę więcej swobody. No... przynajmniej ja tak uważam.
Jeśli chodzi o wersje "Alpha", powinna ona być tylko prywatna. Dopiero "Beta" może być publikowana (ale to tylko zaufanym osobom i takim co wiedzą co robią, czyli dobrze szukają bugów). Okazyjnie można dodać, że do krótkich gier nie ma sensu robić dema.
Do czego zmierzam? Do tego, żeby ludzie przestali tak bardzo starać się o wydanie dema.
Bo tak naprawdę w jakiej formie pojawia się większość porażek? Właśnie w takiej jak tu przedstawiłem, czyli w formie pseudo dema. Więc chodzi mi o to, żeby ludzie podchodzili do tego bardziej jak "pro" i szanowali siebie (bo co by nie było, wypuszczenie zabugowanego syfu na publikę, nie działa dobrze na "reputacje" :P). Przy okazji jak nie będziecie się tak skupiać na demie, to bardziej się skupicie na wypuszczeniu pełnej wersji, a to chyba lepiej (przynajmniej powinno być lepiej). Demo można wydać gdzieś po drodze, jak będzie z czego to zrobić i jak będzie na to czas. Wspomnieć mogę też o tym, żebyście dokładnie testowali swoje produkcje lub dawali testerom do sprawdzenia, bo dawać testować publice nie jest dobrym rozwiązaniem (choć tanim).

Ehh... w sumie... z tego nie wyszedł nawet "tutorial"... bardziej jak przemyślenia to wygląda. Aż mi głupio dawać to do tego działu :P
Ta godzina źle na mnie działa...
W każdym razie, jeżeli tym "tutem" się jeszcze nie ośmieszyłem, to następny będzie troszkę bardziej przydatny... i tutorialowy.

krakoman - Sro 13 Lut, 2013 09:34

Przydatny poradnik! Właśnie się zastanawiałem nad demem a tu BOOM!Jest tutek...
Draken - Nie 17 Lut, 2013 14:29

Niby super, wszystko fajnie, ale ja gdzie bym tego dema nie obsadził w mojej grze, to zawsze będą jakieś spojlery odnośnie fabuły. :->
Amelanduil - Nie 17 Lut, 2013 14:38

Draken, wystarczy jedynie wprowadzić to do jakiegoś późniejszego momentu w grze, jakiegoś dungeon'a czy czegoś, gdzie lokacja jest ładnie zrobiona a walki dają możliwości wypróbowania skilli postaci. Spoiler równie dobrze może być w formie "Macguffina", lub po prostu nie ujawniać jak ważny jest wynik wydarzeń >_>

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group