UltimaForum

Tutorial [XP] - pies

HESEE - Nie 02 Maj, 2010 08:44
Temat postu: pies
1. Wstęp

W tym tutku postaram się opisać, jak w bardzo prosty sposób zrobić pseudo-caterpillar. Otóż "Caterpillar" to po prostu gąsieniczka lub wężyk. Polega na tym, że postacie w drużynie idą krok w krok za głównym bohaterem (przykładowo taki system wykorzystano w Chrono Triggerze). Dlaczego więc dodałem "pseudo"? Otóż przedstawiam tutaj sposób na wykonanie niestandardowego skryptu. Zamiast kolejnych herosów będzie za nami chodził pies. A jak to ze zwierzętami bywa, lubią sobie pobiegać po okolicy. Dlatego zadaniem naszego pupila będzie dość "luźne" podążanie krokami bohatera.

2. Tworzymy zdarzenia

W pierwszej kolejności należy oczywiście postawić gdzieś głównego bohatera. Następnie robimy zdarzenie z grafiką psa, kota, lub wszystkiego innego co przyjdzie wam do głowy. Ważne, by Event Layer ustawić na Same Layer As Hero. Dzięki temu unikniemy wielu dziwnych sytuacji chodząc np. po zabudowanym terenie. Możemy utworzyć dowolną liczbę zwierzaków podążających za nami (choć najbezpieczniej jest zawsze posiadać tylko jednego).

3. Do nogi!

Czas na główną część roboty. Ponownie otwieramy okno edycji zdarzenia psa. Z Movement Type wybieramy Custom Pattern. Speed niech wynosi 7. Po tych ustawieniach klikamy w przycisk Define Patter. Tutaj ustawiamy dowolną kombinację opcji:
- Move Toward Hero (idzie w stronę bohatera)
- Move Away from Hero (ucieka od bohatera ^^)
- Pause (czeka przez chwilę)
Oczywiście można bawić się jeszcze z innymi opcjami, ale te wystarczą na początek. Dodam tylko, że dla osiągnięcia pożądanego efektu liczbą "Move Toward Hero" powinna znacznie przekraczać ilość "Away from Hero". OK, od tej pory pies będzie biegał za nami oddalając się kawałek co jakiś czas.

4. Małe ulepszenie

Pozostaje pytanie - co zrobić, jeżeli znajdziemy się w korytarzu o szerokości 1 kratki? Zwierzak będzie blokował nam drogę powrotną. W tym celu wykonamy pewną małą sztuczkę ;). W Event Commands (ciągle okienko z psem) wybieramy opcję Move Event (druga strona na dole z prawej strony). Teraz kolejno wciskamy:
- Phasing Mode ON
- Move Forward
- Move Forward
- Phasing Mode OFF
Dzięki temu bohater po zderzeniu z psem będzie jakby "przeskakiwał" na jego druga stronę. Ahhh, zapomniałem, żeby podczas ustawiania Move Event, Event Name zostawic na Hero. Dobra, teraz pozostaje już tylko sprawić, by ta opcja reagowała na zetknięcie się zwierza z herosem. W tym celu zamykamy okienko Move Event klikając OK, a z menu Trigger Condition wybieramy Touched by Hero. Całość zamykamy ponownym kliknięciem w OK. I gotowe, możecie iść na spacer ze swoim własnym wyimaginowanym zwierzakiem! =D

Download

Dżanek - Nie 02 Maj, 2010 18:27

Przydatny tutek. Pamiętam , że kiedyś zrobiłem coś podobnego w VX
xamieno - Pon 03 Maj, 2010 13:03

Fajne ;-)
Itaki - Pon 27 Gru, 2010 21:32

Nie zrozumiałem niczego. :-/ Dajcie screena.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group