|
UltimaForum
|
|
Tutorial [XP] - Jak napisać dobry Dialog.
Izaya - Czw 03 Cze, 2010 13:32 Temat postu: Jak napisać dobry Dialog. Witam, dziś wbijam 10% ^.^
Ale nie o tym jest ten Tutorial/Poradnik.
Chcemy nauczyć się jak napisać dobry Dialog.
Zaczynajmy!
1.Podstawy dobrego dialogu
-Dialog nie powinien składać się z kilku króciutkich wiadomości. Jeśli chcecie napisać parę krótkich zdań lub słów (kilka krótkich wiadomości które wymawia jeden bohater), to możecie połączyć w jedną całość (jedną wiadomość).
Oto przykład:
Kod: | Bohater A: Trzeba rozwiązać tę zagadkę. Musimy to zrobić zanim zginie kolejna osoba.
Bohater B: Racja. Czy mamy jakiś podejrzanych? |
Zamiast:
Kod: | Bohater A: Trzeba rozwiązać tę zagadkę.
Bohater A: Musimy to zrobić zanim zginie kolejna osoba.
Bohater B: Racja.
Bohater B:Czy mamy jakiś podejrzanych? |
Jak myślicie? według mnie wygląda to troszkę nieestetycznie i trudno nazwać to "Dobrym Dialogiem".
-Unikajcie powtórzeń. Jest wiele różnych słów które znaczą to samo.
Oto przykład:
Kod: | Bohater A: Chcą zaatakować zamek! Musimy obronić naszą twierdzę! |
Zamiast:
Kod: | Bohater A: Chcą zaatakować zamek! Musimy obronić nasz zamek! |
Dobra rada na przyszłość:
-Pilnujcie swojej ortografii i interpunkcji. Wiem, że nawet orłom zdarzają się "byki". Jednak jeśli masz chorobę "dys", to pisz tekst najpierw w programie który podkreśla błędy (np. Word), potem dopiero przenieś go w świat gry.
-Ważne zdania i słowa, imiona ważnych postaci, artefaktów i miejsc wyróżniaj.
Tekst z gry jako przykład:
Kod: | Spotkajmy się o północy w [color=#00BFFF]Podziemiach Kolian[/color]... |
2.Słownictwo
-Słownictwo jest zmienne zależnie od czasów w których dzieje się akcja gry. W grze fantasy w stylu "magia i miecz", np.:jedzenie to strawa, jadło, posiłek, itp. Gra której akcja dzieje się w przyszłości, np.: na pieniądze mówi się "kredyty". Nikt nie wymieni walut typu dolary, złote itp.
-Robisz "śmieszną" grę? Słowa typu k**** lub ch**, służące jako przecinek mało kogo śmieszą. Wulgarnych słów używaj TYLKO w ostateczności. Np.: kiedy bohater MUSI pokazać ogromne zdziwienie. Tak samo w fantasy "magia i miecz" i czasach średniowiecza jest mało przekleństw. I różnią się one od dzisiejszych.
-Zmiennie od czasu akcji Waszej gry, zmieniają się nazwy przedmiotów, miejsc, bohaterów. W czasach nowoczesnych, gdzie każdy porusza się statkiem kosmicznym NIKT nie nazwie ŻADNEGO przedmiotu: Miecz Cierpienia, Amulet Boga Zła itp. Nazwy te są dobre do fantasy.
Przykłady nazw przedmiotów dla fantasy:
Kod: |
-Miecz Cierpienia
-Amulet Boga Zła
-Miecz Królów
-Różdżka Światła |
Przykład nazw przedmiotów z przyszłości:
Kod: |
-Silnik Międzygwiezdny
-Dopalacz Benzynowy
-Silnik galaktyczny
-Kondensator pokładowy
-Chwytak przedmiotowy
-Zasilacz awaryjny |
Przykład imion bohaterów dla przyszłości:
Kod: | -Taxor
-Raven
-Rodix
-Nox
-Livax
-Severinix |
Przykłady imion bohaterów dla fantasy:
Kod: |
-Thoran Młotodzierżca
-Shon Org
-Nervana
-Czeladnik Rhob
-Lord Shanse |
3.Postać
Chodzi o wczuwanie się w role mówiącego, m.in. w jego charakter - czyli w tym przypadku w charakter postaci..
Kod: |
Bohater A:
Zrównoważony, spokojny, myśli racjonalnie...
Bohater B:
Impulsywny, agresywny, najpierw robi potem myśli, empatyczny...
|
Kod: | Sytuacja A:
Do rozwiązania jest zagadka dotycząca tajemniczych samospaleń ludzi w całym mieście. Co dziwne ofiary nie miały najwidocznej ze sobą żadnego powiązania, a spalenia odbywały się w różnych częściach miasta.
Dialog:
A: Sądzę że powinniśmy przestudiować przeszłość ofiar, zwracając szczególną uwagę na ich typowe miejsca przesiadywania poza domem, oraz ich pochodzenie i rocznik. Tylko w ten sposób będziemy w stanie złapać tego kt...-
B: Nie ma na co czekać! Musimy ruszyć w miasto go szukać! Co jeżeli będą następne ofiary?! Nie możemy pozwolić by więcej ludzi padło ofiarą tego szaleńca! Wyruszamy natychmiast!
A: A wiesz chociaż gdzie zacząć szukać? Obawiam się że nie. Tak więc jak widzisz, dalsze śledztwo jest koniecznością. Bieganie po mieście jak kurczaki bez głów w niczym nie pomoże prawdopodobnym kolejnym ofiarom.
B: Hmph... I tak sądzę że powinniśmy zacząć szukać już teraz...
|
- Oczywiście w innej sytuacji dialog przebiegłby inaczej. Należy wczuć się nie tylko w charakter postaci, ale także w jego emocje, które też są po części zależne od charakteru.
- Wczuwanie się w postać - dzięki temu dialogi będą o wiele bardziej realistyczne i wiarygodne, więc myślę że opłaca się nad tym pomęczyć. Dlatego - następnym razem przed napisaniem dialogu zastanówcie się co wy byście powiedzieli na miejscu postaci.
Dobrze, to już koniec tego niedługiego poradnika, myślę że chociaż 30% osób które to przeczytały się podobał...
Sam korzystam z poradnika, a wszyscy którzy mnie znają wiedzą że dla siebie nic złego nie wybieram
Pozdrawiam!
pw115 - Czw 03 Cze, 2010 13:38
Kolego : http://rmxp.pl/index.php?topic=3588.0
^ Ty jesteś autorem tego tutoriala. Czekam na wyjaśnienie
PS: Jest to tutorial z wymienionej wyżej strony + post poniżej
Izaya - Czw 03 Cze, 2010 18:52
No... trochę go pod edytowałem...no... tak ogólnie maluśko ^.^
ale tak ogólnie to nie koniec... miałem zamiar edytowac posta po tym jak coś wymyśle.
Jeśli coś nie tak to przepraszam najmocniej...
[ Dodano: Czw 03 Cze, 2010 19:54 ]
Czy mogę kontynuować ten Poradnik czy mam rozpocząć nowy?
Wiem, chyba znowu BAN...
pw115 - Czw 03 Cze, 2010 19:21
Na drugi raz napisz jakąś informację o autorze tutka.
sasuke_Taka napisał/a: | chyba znowu BAN |
Czy jest coś o czym nie wiem ?
Izaya - Pią 04 Cze, 2010 14:20
Nie ma, Time.
Ale zwykle przyzwyczaiłem się na innych forach że
często dostaje Bana.
Lecz przeczytałem regulamin i chyba nic o tym tam nie ma... ^^'
A jak chodzi o konto to mam tylko jeden E - mail i pozostałych bym nie robił tylko dla tego by zrobić sobie drugie konto...
a po za tym po co tworzyć konto od nowa gdy na tym mam niedługo 20% ?
znowu musiałbym się męczyć...
Malian - Pią 04 Cze, 2010 15:29
sasuke_Taka, gdyby nie plagiat, to bym ocenił bardzo pozytywnie.
Jednocześnie dodając coś od siebie:
Wulgaryzmy wcale nie są śmieszne. No może czasem... Ale na ogół, kiedy w grze jest bardzo dużo wulgaryzmów to robi się trochę taka... Yyy... Nudna. Jedynie w śmiesznych sytuacjach one mogą być zabawne.
Teksty, dialogi, w szczególności te rozśmieszające rozbawiają i wciągają w grę gracza.
Im więcej różnorodnych sytuacji, oraz tekstów, tym gra bardziej ciekawsza.
Przypuśćmy, jak ktoś robi grę z Boss'ami, przy każdym "super potworku" inna sytuacja.
Przykłady z gry "Tales of Eternia":
•Undine (woda); okolice bagien; krótka rozmowa z nim w jaskini; znajduje się w górze wodospadu.
•Sylph (wiatr); okolice ogromnej jaskini; oraz polany z mocnym wiatrem; znajduje się w głównej komnacie; prawie w ogóle z nim nie rozmawiamy.
•Efreet (ogień); jaskinia w wulkanie; Undine pomaga nam przejść przez ogień; po dotknięciu Efreet'a odejmuje ok. 1/8 hp.
•Gnome (ziemia); opuszczona kopalnia, zamieszkiwana przez gnomy; brak porozumienia z głównym gnomem.
•Celsius (lód); góra lodowa; przez nią całe miasto jest w stanie wiecznej zimy; po wygraniu z nią Efreet ociepla całą strefę wiecznej zimy.
•Volt (energia); opuszczona elektrownia; miejsce w którym trzeba wykazać się logiką; tutaj również brak porozumienia z nim; po dotknięciu zostaje nam 1hp i jesteśmy sparaliżowani.
•Rem (światło); ruiny zamku; zabrania nam wejścia do ostatniej komnaty podziemia; po wygraniu z nim, wchodzimy do tej komnaty, w której musi ratować Meredy przed atakującą ją ciemnością.
•Shadow (ciemność); podwodna grota; trzeba pokonać cztery Death w czterech różnych miejscach, każde z innym przejściem; ten Boss jest b. wielki, tyle samo ma siły.
•Maxwell (magia/połączenie wszystkich powyższych żywiołów); podziemia klasztoru, które otwieramy za pomocą specjalnego klucza.
•Secundes (czas); okolice ostatniego Boss'a; nie musimy z nim walczyć, lecz jeśli chcemy to możemy; do wygrania przedmiot, który regeneruje manę; kiedy zostaje mu 30000/3000000 hp (30k/3000k hp), możemy użyć specjalnego czaru, który redukuje jego hp do zera.
To tyle.
radek02 - Czw 01 Lip, 2010 15:00
dobry tutek , pogratulowac .
Cudi - Pią 02 Lip, 2010 19:31
Przejrzyście napisane Gratulejszyn!
MrCorniszon - Wto 18 Sty, 2011 09:15
Cytat: | Przejrzyście napisane |
szkoda że skopiowane :(
tracersgta - Wto 18 Sty, 2011 10:46
Widziałem to na rpgmaker.pl... Tak czy siak dobry, przejrzysty i zrozumiały tutek. Na pewno się przyda.
Drawestien - Sro 19 Sty, 2011 17:13
Kopia...Ale i tak dobry :D
Nemma12 - Pią 11 Lut, 2011 17:06
No niezły ;D
Takashi - Czw 16 Lut, 2012 21:05
Jak już kopiować, to przynajmniej podać źródło ... Mimo to plus za wstawkę, wykorzystam
|
|