UltimaForum

Reklamy - Stencyl

Rave - Wto 31 Sie, 2010 10:43
Temat postu: Stencyl
No więc tak - po długiej nieobecności wróciłem, nawet nie wiem, czy mnie ktoś tu pamięta - jak tak to fajnie, jak nie to trudno.

Postaram się opisać programik którym się obecnie bawię. Nie mogę dać niestety żadnych screenów ani filmików z programu, gdyż na razie zabrania tego licencja (program jest w fazie prywatniej, aczkolwiek bardzo stabilnej bety). Pokrótce jednak opiszę jak on działa. Stencyl, bo tak się opisywany program nazywa (właściwie to StencylWorks, ale na razie nie będę robił zamieszania z nazwami) jest bardzo łatwym w obsłudze "klikiem" do gier Flash (wcześniej eksportował do Javy).
Dzięki bloczkom projektowym (Design blocks) można w nim ułożyć praktycznie wszystko o czym pomyślisz. Bloki te są tak potężne, że praktycznie odpada konieczność używania ActionScript 3, choć istnieje taka możliwość (poprzez bloczki kodu, albo poprzez "tryb kodu" - code mode, gdzie pisze się całe zachowanie [behavior] w AS3).

Ważny jest również edytor scen Stencyla - to tam układasz wszystkie poziomy. Generalnie bazuje on na siatkach "kratek" (tiles) i odpowiednich tilesetach (wielkość kratek można dostosować do własnych potrzeb). Można jednak, jeśli się odczuwa taką potrzebę zbudować scenę na samych obiektach - aktorach (Ang. Actors).
Przy okazji - zachowania, czyli to co budujemy z bloczków projektowych można przypisać zarówno do scen, jak i aktorów. Moim zdaniem bije to rozwiązane znane z TGF/MMF na głowę, gdyż tam wszystkie zdarzenia dotyczące np. bohatera lub kuli musiałeś ustawiać w edytorze zdarzeń (można było przypisywać zdarzenia do obiektów, ale to było strasznie niewygodne w porównaniu z Stencylem) i kopiować pomiędzy poziomami. Tutaj masz tylko jeden snippet (zachowanie) i jeśli jest przypisane do aktorów kulka czerwona, kulka niebieska i kulka żółta, to nie musisz dla każdej kulki oddzielnie zmieniać, tylko raz edytujesz i masz z głowy. Ułatwia to sprawę i minimalizuje ryzyko błędów.

To jeszcze nie wszystko. Stencyl jest bowiem aplikacją do tworzenia gier na miarę XXI wieku. Nie dość, że jest wieloplatformowa (uruchamia się zarówno na Linuksie, Windowsie jak i Macu), to jeszcze ułatwia maksymalnie ściąganie nowych zasobów - zarówno grafik (tilesetów, aktorów), dźwięków, jak i czcionek a nawet zachowań. Jak to działa? Otóż w główny program - StencylWorks wbudowany jest zautomatyzowany system do ściągania czyichś jak i wysyłania własnych zasobów - StencylForge.

Całość sprawia naprawdę przyjemne wrażenie. Do bety można zapisać się na stronie http://www.stencyl.com - link Join the beta. W celu szybszego załatwienia sobie zaproszenia można pomęczyć zespół Stencyla na ich profilu na Facebooku, albo Twitterze.

Uwaga: Szukając w Internecie materiałów na temat Stencyla możecie natrafić na wideo na YouTube przedstawiające robienie "mariowatego" poziomu w tym programie. W tle gra muzyka z Super Mario World. Nie sugerujcie się tym nagraniem, gdyż przedstawia ono bardzo wczesną alfę programu. Obecnie Stencyl wygląda zupełnie inaczej - układ okien jest przede wszystkim ładniejszy, a i wygląd samych kontrolek uległ zmianie.

Zapomniałem dodać o paru technicznych aspektach. Sam silnik eksportowanych gier bazuje na doskonałym silniku dla gier Flash o nazwie Flixel, więc można się spodziewać wspaniałych gier.

cj2 - Wto 31 Sie, 2010 11:50

Niestety mam bardzo wolny komp i mi się wiesza :-( . Ale program dobry
Rave - Wto 31 Sie, 2010 15:44

Jajco, jak ci się wiesza, to zgłoś to na forum bety - http://team.stencyl.net/index.php (forum dostępne tylko dla testerów, więc jak zaproszenia nie macie, to raczej nie wejdziecie).
cj2 - Wto 31 Sie, 2010 16:09

Nie, to dlatego że komp słaby. To nie wina programu. Jak mi się otwiera gra w rm-ie w 5-60 s. to chyba nie wina programu
Rave - Czw 02 Wrz, 2010 22:55

A to chyba że tak. Podasz konfigurację?
cj2 - Pią 03 Wrz, 2010 12:49

Nie znam :-D mam po tacie. Ja się dowiem to podam
PaKiTos - Wto 19 Paź, 2010 13:44

2 pytania:
Zawsze przyjmują do bety?
Ile trzeba poczekać?

Rave - Wto 19 Paź, 2010 14:44

1. Raczej tak, bo nie narzekają na nadmiar testerów.
2. Jak mi na pw wyślesz swój adres pod którym się zarejestrujesz i najlepiej nazwę którą w ichnim formularzu wpiszesz, to spróbuję pogadać z Jonem (główny programista) zagadać i może coś się da przyspieszyć. Chociaż nic nie obiecuję.

PaKiTos - Wto 19 Paź, 2010 15:30

2.Ale bez pogadanek ile to zajmie?
Rave - Sro 20 Paź, 2010 02:33

Z miesiąc może dwa. Jon by musiał najpierw zobaczyć ciebie na liście zgłaszających się (teraz tylko on może wysyłać zaproszenia - kiedyś każdy mógł dwa wysłać, no ale multikonta się pojawiły i zabrano tą opcję), a jest teraz dość zajęty ze Stencyl Exchange.
PaKiTos - Sro 20 Paź, 2010 13:31

:O To lepiej przyjmę pomoc :mrgreen:
Rave - Sro 20 Paź, 2010 17:02

To mi wyślij emaila pod którym się rejestrowałeś i nazwę na PW, to podeślę info Jonowi, że jest taka osoba.
cj2 - Czw 21 Paź, 2010 18:28

Rave napisał/a:
Podasz konfigurację?
Znasz dobry program który ją sprawdza?
Rave - Czw 21 Paź, 2010 18:40

Na tej stronie powinno coś być
cj2 - Nie 07 Lis, 2010 19:38

Ech... nareszcie znam model (nie dzięki Tobie)
http://manager.money.pl/h...ebook,1326.html
I tak oto nieświadomie oddałem 500 post :-D

Rave - Pon 08 Lis, 2010 11:08

Hm... Na tym configu Stencyl powinien działać. Tylko musisz Javę od suna zainstalować (java od IBM czy M$ daje w Stencylu różne "kfiotki") - mimo że gry idą do flasha to sam edytor jest w javie pisany.
Rave - Pią 03 Cze, 2011 08:12

Podbijam temat, bo parę dni temu Stencyl wyszedł i możecie go sami ściągnąć i zobaczyć czy fajny, czy nie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group