UltimaForum

Tutorial [XP] - POMOCY! Jak mam...? - czyli "Jak stworzyć grę"

Eleanor - Pon 23 Maj, 2011 21:30
Temat postu: POMOCY! Jak mam...? - czyli "Jak stworzyć grę"
Jak stworzyć grę w RPG Makerze XP?

Poradnik dla początkujących


WYMAGANIA: RPG MAKER XP
TA GRA >>DOWNLOAD <<

START

1. Ściągnij sobie grę, którą zamieściłam na samej górze.
2. Otwórz ją jako RGSS PLAYER (NIE RPGXP Project)
2.1. Nie chce się otworzyć? Kliknij TUTAJ!
3. Zagraj sobie.
4. To, co widziałeś, było krótką grą o losach wieśniaka. Wejdź w edycję projektu.

PODSTAWOWA EDYCJA WYGLĄDU

Prawda, ze title i windowskin był brzydki? Nie martw się - łatwo to zmienimy!
Wejdź w znaczek DATABASE (na pasku przyborów), potem w SYSTEM.
Zauważ, że na środku masz okienka z wyborami. Naciśnij w WINDOWSKIN i wybierz "Lepszy windowskin", po czym naciśnij OK.
Niżej masz TITLE. Naciśnij i wybierz "LadneTitle", kliknij OK.
Teraz przetestuj grę, naciskając w zielony znaczek PLAYTEST (na pasku przyborów).

Windowskin najpiękniejszy nie jest, więc go zmienimy.
Wejdź TUTAJ i wybierz taki, który ci się podoba. Zapisz go jak chcesz z rozszerzeniem .png.
Teraz wejdź w MATERIALS (pasek przyborów), Graphics/Windowskins i naciśnij po prawej Import..., wybierz swój windowskin i naciśnij otwórz. Lewym przyciskiem mysz wybierz kolor, który ma być PRZEŹROCZYSTY, prawym PÓŁPRZEŹROCZYSTY. Kliknij OK i powtórz kroki z poprzedniego akapitu, ale wybierz swój windowskin.

PODSTAWOWA EDYCJA GRY

Teraz nauczysz się podstawowych funkcji programu RPG Maker XP.
Wejdź w mapę "Tutaj możesz sobie poćwiczyć" i z niej przejdź do "Zadanie na czas".
Naciśnij prawym przyciskiem myszy i wybierz start bohatera w miejsc, które sobie wybrałeś.
Przetestuj grę starając się przejść przez wszystkie mapki. Mozesz się teleportować używając przejść lub magicznego teleportera. Gdy tego dokonasz, nauczymy się tworzyć teleporty.
Stwórz nową mapę o nazwie "Moja nowa mapa". Niech będzie przypominać mapę "Teleporty".
Stwórz nowe zdarzenie na końcu pokoju, które wygląda jak przejście do innego pokoju.
Naciśnij podwójnie w oknie zadań, w drugiej zakładce na samym początku znajdź "Transfer player". W "direct appointment" nacisnij na okienko i wybierz miejsce, w które gracz ma się teleportować. OK. Dla lepszego efektu w lewym dolnym rogu zmień "Action Button" na "Player Touch". OK. Teraz, powtórz to dla drugiego pokoju.
Proste? Jak nie to looknij jak zrobione są zdarzenia w mapie "Teleporty".

Teraz wejdź w mapę "zadanie na czas". Kliknij na staruszka i znajdź wiadomość, w której pisze "MNIUTE!". Naciśnij prawym przyciskiem myszy na nią i kliknij "EDIT". Zmień na "MINUTĘ", "minutkę", "60 sekund" lub co tam chcesz. Ale żeby zawsze było mówione o minucie. Teraz wejdź w okno komend. W pierwszej zakładzce, w pierwszej kolumnie znajdź "Change Text Options" i wybierz TOP. Stwórz nową wiadomość, w której zawiadomisz gracza o nowym zadaniu. Znów naciśnij "Change text options" i wybierz DOWN.

Umiesz już tworzyć i edytować teleporty oraz wiadomości.
Czas przerzucić się na skrzynie.
Wejdź w "KARCZMĘ" i znajdź skrzynię. Jak widzisz, tutaj używa się przełączników...

Przełączniki to takie maszyny, które włączają i wyłączają różne rzeczy - questy, skrzynie itp.
Typowe przełączniki to przełączniki używane tylko w danym zdarzeniu.

Stwórz nowe zdarzenie i daj mu grafikę skrzyni (174-Chest01).
Pierwszym poleceniem będzie wiadomość, w której zawiadomisz gracza o jego nagrodzie.
Możesz odegrać muzykę, wchodząc w drugą zakładkę i na dole wybierając PLAY ME - ITEM01.
Potem, w pierwszej zakładce, znajdź CHANGE GOLD/ITEMS/WEAPONS/ARMOR.
Wybierz, co chcesz dać graczowi i po tym znajdź CONTROL SELF SWITCH. Wybierz "A" i daj na ON.
Teraz stwórz nową kartę, w której będzie grafika otwartej skrzyni. Po lewej masz "CONDITIONS". Zmień SELF SWITCH na "A".
Voila~! Twoja własna skrzynia gotowa.

ZMIENNE to takie liczniki. Może gromadzić w nich liczby, np. ile zebrałeś jabłek.

Teraz nauczysz się korzystać ze zmiennych.
Stwórz nową mapę o nazwie "SAD", w której będą DWA drzewa.
Stwórz w niej jakiegoś człowieka, który mówi nam, że jeśli zbierzemy kilka jabłek to nam zapłaci.
Teraz, pod każdym drzewem stwórz zdarzenie i ustaw tam ruszaj zdarzeniem/gracz. Daj na "skok", y=0, x=0. Napisz wiadomość "mam już jedno jabłko więcej".
Ustaw NOWĄ zmienną na +1. Aby na każdym drzewie było jedno jabłko, ustaw po tym wszystkim główny przełącznik "A" na ON, i w nowej stronie warunek "główny przełącznik "A" jest ON".
Teraz zabieramy się za gostka, ktorego stworzyliśmy wcześniej. Ustaw warunek (tym razem w komendach, nie w głównym oknie!) "Zmienna, którą wybrałeś do drzew" jest równa lub większa od 1. Wtedy daj wiadomość "za tyle jabłek dam ci 5 złotych monet" odejmij od tej zmiennej jeden i dodaj 5 złotych monet. Po tem warunek "zmienna" jest wieksza lub równa 2, wiadomość "za tyle jabłek dam ci 10 sztuk złota" dodaj 10 sztuk złota i odejmij od tej zmiennej dwa. I tak dalej....

SKRYPTY

PIERWSZE
DRUGIE
Pozwoliłam sobie umieścićw grze skrypt na CMS.

Ponieważ już tyle umiesz, tworzenie gier w RPG Makerze XP nie będzie dla ciebie trudne! Dziękuję za skorzystanie z poradnika i pozdrawiam, Eleanor.

PS: Gry obyś najwspanialsze jak tworzył, młody Jedi.

Credits:

1. Twierdza RPG Makera - jak stworzyć stoper xD
2. Shiwt - Window CMS

Feniks - Pon 23 Maj, 2011 22:01

Poradnik chaotycznie napisany, nie każdy nowo narodzony użytkownik w rmie(XP) się tu odnajdzie. Jeśli chcesz stworzyć naprawdę dobry i porządny poradnik, musisz poświęcić na to dużo, dużo więcej czasu. Zrobić dla naprawdę niepojętych "zielonych" programistów(?)... To naprawdę czasochłonna robota. Kiedyś napiszę jeden, wielki porządny poradnik.(chyba że mnie ktoś wyprzedzi)
No ale kontynuujmy, pomijając chaos, jest dosyć dobrze napisany i wytłumaczony. Przyda się dla "początkujących", ale na ich miejscu zupełnie by było to dla mnie za dużo. Powoli, powoli dojdą.

-> Oczywiście pewnie mało jest takich programistów których wymieniłem powyżej, więc powinni się połapać;) <-

shiwt - Pon 23 Maj, 2011 22:32

Cytat:
2. Shiwt - Window CMS

Ale że w jakim sensie? Jakoś go użyłaś w tym poradniku? nie kumam.

Melvin - Pon 23 Maj, 2011 23:37

Cytat:
(chyba że mnie ktoś wyprzedzi)

Darki.. Ja Cię wyprzedzę ;-)

Tut niezły. Czepiałbym się fachowego nazewnictwa Przełączników i Zmiennych., jednak jak dla newbie(głównie tych "zielonych" - noobów) jest dobrze.

Ogólnie jest ok.

Eleanor - Wto 24 Maj, 2011 14:43

shiwt napisał/a:
Cytat:
2. Shiwt - Window CMS

Ale że w jakim sensie? Jakoś go użyłaś w tym poradniku? nie kumam.

Jest użyty jako normalny skrypt w grze.

Myślę o wydaniu wersji 1.1, albo "Jak stworzyć grę na VX'ie", jeśli ten poradnik okaże się przydatny ^.^

vikki - Wto 14 Cze, 2011 22:13

Spoko tutorial do Ikspe:)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group