Ogłoszenie 

Uwaga! To forum jest w trybie offline.
Wszelką pomoc uzyskasz pod adresem
forum.ultimateam.pl


Administracja Forum


Poprzedni temat «» Następny temat
Trzy kroki tworzenia wiarygodnej postaci.
Autor Wiadomość
Ekhart 



Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 06 Cze 2010
Posty: 7
Skąd: Waterford, IE
Wysłany: Pon 15 Sie, 2011 01:06
Trzy kroki tworzenia wiarygodnej postaci.
Jeśli chodzi o projektowanie postaci, to zawsze jest coś więcej niż tylko wygląd. Mimo, że wygląd może dużo powiedzieć o nim/niej, nie zapominajmy, że może być mylący!

Wielu ludzi uważa, że projektowanie wyglądu postaci to całość. I tak jest, ale nie zapominaj o jednym - kim tak naprawdę jest postać?

Jeśli ktoś zwraca uwagę na ten aspekt, zazwyczaj wymyślają postaci które są albo kochane, albo znienawidzone przez wszystkich, takie, które mają swoje epickie i nadludzkie zdolności, których nikt, nawet Bóg, nie może przezwyciężyć, a gdy w jakiś sposób ich tyłek zostanie skopany, nagle przypominają sobie, że mają jeszcze większą moc uśpioną gdzieś wewnątrz, którą mogą aktywować, nie ważne, czy są tylko zadrapani, czy krwawią z piętnastu ran, a ich ręka leży gdzieś w kącie. Pominę już to całe melodramatyczne tło dla takich postaci.

Więc jak stworzyć dobrą postać? Jak wykreować bohatera, który będzie wiarygodny i lubiany? Jak uniknąć zrobienia go/jej zbyt potęznym? Spróbuję wam w tym pomóc.

Są 3 kategorie tworzenia postaci:

1. Aspekt psychologiczny
2. Aspekt socjalny
3. Aspekt wyglądu

Ludzie zazwyczaj tworzą tylko ostatni element, albo używają ich w złej kolejności. Pierwsze dwa kroki zawsze powinny być przed trzecim!

Aspekt psychologiczny: "Doktorze Freud, co pan może o nim powiedzieć?".

Pewien mężczyzna, David Freeman, stworzył kiedyś metodę tworzenia postaci znaną jako "diament postaci". Jeśli diament może być zastosowany wobec postaci, oznacza, że jest ona zaprojektowana dobrze. To jest niemalże podstawa dobrze zrobionej postaci!

"Diament" to 4-wieżchołkowa struktura opisująca poniższe rzeczy:

* Podstawowa cecha
To jest szkielet postaci. Jego główna cecha. Niekoniecznie musi być to coś pozytywnego.
* Cecha wsparcia
Trochę mniej ważna, ale wciąż istotna dla tego, w jaki sposób postać myśli i się zachowuje. Oczywiście postać może mieć ich więcej, niż jedną.
* Cecha śmiertelna
To jest ta cecha, która zazwyczaj pojawia się w niebezpiecznych albo dziwnych sytuacjach. Postać może się zaklinać, że nie ma takiej cechy, ale każdy ją posiada. To jest zawsze coś negatywnego, słabość naszej postaci.
* Ukryta cecha
Ukryta cecha, to jest coś, o czym postać nie wie ;)

Aspekt socjalny: "Jestem z Brooklynu mała, ze mną się nie zadziera."

Oczywiście nasza postać to coś więcej, niż kilka cech. Gdzie nasz bohater mieszka? Jakiej jest rasy, gatunku? Poniżej masz kilka pytań, które możesz zadać tworząc postać.

Jakie jest naturalne środowisko postaci?
To pytanie jest bardzo ważne. Odpowiedź na nie zawsze ma coś wspólnego z cechami postaci, np. jeśli jest nomadem na pustyni, musi mieć bardzo silną wolę do przeżycia. Nomad, który jest bezmyślny zdecydowanie nie jest realistyczną postacią. To samo tyczy się kosmity latającego statkiem kosmicznym, a nie wiedzącym nic o technologii.

Czy bohater ma rodzinę/przyjaciół?
Może ten duch do podróżowania pochodzi od tych dni, które spędził wędrując z przyjacielem? A może potrafi tak świetnie gotować, bo jego matka uczyła go tego od dziecka?

Czy bohater jest człowiekiem, zwierzęciem, czy może kosmitą?
Odpowiedź na to pytanie zawsze wpływa na wygląd postaci.

Jaki zawód wykonuje postać?
To pytanie może wpłynąć na to, jak ubiera się twoja postać. Jeśli jest rycerzem, będzie nosił zbroję. Jeśli jest mnichem, będzie nosił szaty, itd. Zapamiętaj jednak, że to nie zawsze jest regułą!

Jaki jest wzrost i waga twojego bohatera?
Jeśli zamierzasz umieścić postać w jakimś otoczeniu, musisz wziąć to otoczenie pod uwagę. Twój bohater to smok który miażdży zamki pod sobą, czy ninja w lesie?
Ważnym jest, żeby wziąć wagę postaci pod uwagę. Nie ma szans, żeby te cienkie gałęzie drzewa utrzymały 120kg ninję.

Jakie są słabości postaci? Jakie są jej zalety?
Odpowiedź na to pytanie masz mniej więcej skończoną po stworzeniu "diamentu postaci", ale nie zaszkodzi trochę jeszcze doszlifować te dwie cechy. Ważnym jest, aby nasza postać miała chociaż jedną słabość. Każde stworzenie taką ma. Twoja postać również.

Jaki jest charakter twojej postaci?
Jest bohaterem, czy sługą mrocznego władcy? A może robi to, na co ma ochotę? Charakter postaci zazwyczaj wpływa na jej ekspresę. Zła postać zawsze wygląda na potężnego i wściekłego, kiedy dobra postać - zazwyczaj - ciągle jest uśmiechnięta.

Czy ta postać jest wredna, czy woli się socjalizować?
Fakt, że Twoja postać jest dobra, nie znaczy, że się socjalizuje, a zła postać nie zawsze musi być dla wszystkich wredna.

Kto jest wrogiem Twojej postaci?
Każdy ma jakiegoś wroga. Niech to będzie król jakiegoś potężnego państwa, czy ten gnojek z trzeciej klasy, co ciąglę Ci dokucza i kradnie drugie śniadanie. Żadna postać nie może być lubiana i kochana przez wszystkich. To samo tyczy się przeciwieństwa - zawsze jest co najmniej jedna osoba, która lubi kogoś, kogo "wszyscy nienawidzą".

-Inne pytania które mógłbyś zadać-

- Jakie jedzenie lubi?
- Jakiej słucha muzyki?
- Jest w związku?
- Używa jakiejś broni?
- Jest na coś chory?
- Jest mądry, czy głupi?
- etc. etc.

W zasadzie lista tych pytań może być tak długa, jak tylko chcesz. Im więcej pytań zadasz, tym lepsze tło postaci wykreujesz, dając więcej informacji i przez to czyniąc go bardziej wiarygodnym.

Aspekt wyglądu: "Lustereczko, powiedz przecie..."

Teraz, skoro Twoja postać ma osobowość i tło, możesz wreszcie ustalić, jak wygląda! Jestem pewien, że wiesz jak to zrobić, więc miłej zabawy!
________________________
 
 
Amelanduil 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 464
Wysłany: Pon 15 Sie, 2011 12:33
Ważne jest też to, żeby postacie niezależne nie były obojętne na rasę bohatera - będą się obawiać istoty, która jest pół-potworem, przeklęta, lub w jakikolwiek inny sposób naznaczona przez los. Niektórzy mogą szydzić ze "słabszych ras", twierdząc, że nie mają one miejsca w świecie ludzi, potępiać je (rasizm). Paladyni lub zakony rycerzy mogą wyprawiać krucjaty przeciw innym rasom.

A skoro mowa już o paladynach... To pomówmy o charakterze. Paladyni to symbol sprawiedliwości i dobra, który pomaga wszystkim w czynie dobra. Paladyn, który kradnie, kłamie lub zabija jest sprzeczny z tym charakterem, więc zstępuje ze ścieżki paladyna, stając się renegatem. Zostaje odtrącony przez zakon i pozbawiony przywilejów paladyna, dopóki nie odpokutuje za swoje grzechy.

Uogólniając, chodzi mi o to, że nie zawsze charakter postaci jaki sobie obraliśmy pasuje do jej klasy. I nie dotyczy to tylko paladynów - druidzi i mnisi też mają coś w stylu "kodeksu" którego się trzymają. Druid, który przestanie czcić naturę lub nauczy przedstawiciela innej klasy języka druidów, traci miano druida i możliwość wykorzystywania zdolności tej klasy do czasu odbycia pokuty (W obu przypadkach, paladyna i druida, bazuję głównie na systemie Dungeons & Dragons).

To chyba na tyle, jeżeli chodzi o ważniejsze rzeczy, które pominąleś ^ ^ Ale ogólnie to naprawdę dobrze zbudowany poradnik, przyznam.
________________________
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
"A jeśli... Boga nie ma, to co z ciebie za szatan?"
 
 
 
Yoroiookami 

Omnomnomnom



Preferowany:
RPG Maker XP

Ranga RM:
3 gry

Pomógł: 57 razy
Dołączył: 24 Lut 2010
Posty: 751
Wysłany: Pon 15 Sie, 2011 13:10
Ekhart - pięknie napisane, na pewno uwzględnię w najnowszym projekcie. ^^
Niby to takie oczywiste rzeczy, ale wielu ludzi(w tym ja) o nich zapomina.

Jednak gra o tłustym ninja skaczącym po lawie musi poczekać :-/
 
 
Zazombik 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 19 razy
Dołączył: 04 Wrz 2011
Posty: 120
Wysłany: Wto 27 Wrz, 2011 11:38
Naprawdę świetny tekst, żałuje, że nie przeczytałem go wcześniej.
________________________



 
 
BlackbonePL 




Preferowany:
RPG Maker VX

Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 4
Skąd: Z TWOICH KOSZMARÓW
Wysłany: Sro 28 Gru, 2011 11:28
Hmm.... to dało mi powód do zastanowienia się nad moją nową główną postacią gry.
W moim zamyśle była tajemnicza, i prawie nic o niej nie było wiadomo.
________________________
-"Jestem Blackbone. Po prostu Blackbone."
 
 
 
tracersgta 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 10 Sty 2011
Posty: 612
Skąd: mam wiedzieć?
Wysłany: Sro 28 Gru, 2011 11:49
Bardzo dobry poradnik! Rzeczywiście daje dużo do myślenia nad swoim bochaterem...
________________________
I'm a tiger! I roar. I hunt, I climb, I eat, I wash, I sleep!

Gość, jeżeli pomogłem daj "Pomógł" ;-)
 
 
 
Ender 




Preferowany:
RPG Maker VX

Dołączył: 25 Gru 2011
Posty: 18
Skąd: Z Minecraft
Wysłany: Pią 30 Gru, 2011 13:04
Bardzo dobry Poradnik! Już myślę o mojej postaci...
________________________
My to ziomy!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | Template Klam by Ayene