Ogłoszenie 

Uwaga! To forum jest w trybie offline.
Wszelką pomoc uzyskasz pod adresem
forum.ultimateam.pl


Administracja Forum


Poprzedni temat «» Następny temat
Viuu Radzi #2: Fabuła
Autor Wiadomość
Viuu 

Project-Ayus




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 106
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013 12:58
Viuu Radzi #2: Fabuła

Tym razem zajmiemy się najważniejszą częścią każdej "mejkerówki".

Taa... Według większości ludzi wydających ostatnio gry, wymyślenie fabuły to coś niewyobrażalnego, trudnego.
Nie mają nawet trochę racji... no przynajmniej mi nie sprawia to żadnego problemu.

Dobra, bez zbędnego gadania.
Postaram się wymienić to w punktach, żeby łatwiej było się odnaleźć.

1. Protagoniści:
Ciężko nie wiedzieć jak ważny jest ten punkt.
Po prostu musimy wymyślić bohaterów naszej gry. Nie powinien być to jeden bohater, bo nadaje to zbyt dużej nudy. Większa ilość postaci umożliwia kłótnie między nimi, zabawne sceny i wiele więcej.
Jedyne co mogę jeszcze powiedzieć o postaciach to wymyślając je, nadajmy im cechy charakteru, które będą świadczyć o ich zachowaniach i reakcjach na różne sytuacje (jak śmierć innej postaci itp.). Ważne jest też by trzymać się tych charakterów w dialogach. Najlepiej pisząc dialogi trzeba pomyśleć w sposób np. "gdybym był/a nieśmiały/a jak bym na to zareagował/a", "gdybym był/a porywczy/a jak bym zareagował/a", prosta sprawa, a daje wyrazistość bohaterom i nie mamy wrażenia jakby były one bez sensu i gadały cokolwiek.

2. Motyw:
Pierwszą... a zarazem najważniejszą rzeczą przy wymyślaniu fabuły jest motyw. Musimy wiedzieć czego chcą główni bohaterowie, do czego zmierzają. Wymyślenie tego to nic trudnego i myślę, że nikomu nie powinno sprawić problemu. Motyw nie musi być nawet oryginalny, nawet sztampa ujdzie, byleby był nie taki prosty jak "Uratujmy świat bo tak", "Zabijmy złego, który jest zły po to, żeby być złym" itp.

3. Świat gry:
Prawdopodobnie większość z was przeszła by od razu do wymyślania szczegółów, a to byłby błąd. Większość osób nie tworzy nawet swojego świata, co jest moim zdaniem błędem. Wymyślenie własnego świata i nadanie mu praw całkowicie może zmienić fabułę. Opis świata może prowadzić np. do wyjaśnienia logicznego, czemu na tym świecie istnieje magia. Może też przedstawić sytuacje państw i relacje między nimi. Daje to graczowi jakiś pogląd na sytuacje w jakiej znajdują się bohaterowie. No i co najważniejsze, dzięki temu łatwo można wymyślić szczegóły fabularne opierając się na takim opisie.
Tak więc opisanie świata gry jest naprawdę ważną rzeczą i może pomóc w wielu kwestiach.

4. Powód:
Co zmusiło bohaterów do wyruszenia z miasta w którym żyli?
Co zmusiło bohaterów do wstąpienia do armii?
Itp.
Chodzi oczywiście o tak zwany "Prolog", wprowadzenie, co rozpoczęło "przygodę" naszych bohaterów. I niech nie będzie to głupota. Bo przecież kto by poszedł świat dlatego, że ktoś mu powiedział, że jest ja wiem... Wybrańcem? Tak poważnie, kto by w to tak po prostu uwierzył. Powód powinien być czymś nagłym, czymś czego bohaterowie się nie spodziewali, dzięki temu nie będą oni do tego przygotowani, a gracz łatwiej będzie mógł się w to wczuć. Tak samo jak nie powinniśmy pokazywać w intrze niczego poza głównym miastem które wszystko rozpoczyna (tam gdzie jest początek gry). Dlaczego? A bo jeśli gracz nie zobaczy nic innego niż bohater i będzie w takiej samej niewiedzy jak on, dużo łatwiej jest graczowi wczuć się w bohatera/ów. Przede wszystkim da to większą moc zwrotom akcji.

5. Antagonista.
Cóż... tak naprawdę nie wiedziałem jako który punkt to umieścić. Ale myślę, że tak będzie dobrze.
A więc antagonista/antagoniści. Bardzo ważna rzecz. Wymyślenie ich jest raczej bardzo ważną rzeczą w procesie tworzenia fabuły. Ważna cechą dla nich powinna być ich przeszłość. Niech postać ma swój charakter (tak jak protagoniści oczywiście) i powód dla którego to robi. Bardzo dobrze jest też zrobić to tak, że przez całą grę widzimy go jako tego złego. Ale gdy dochodzi do poważnej konfrontacji z nim odkrywamy, że nie jest wcale takim złym za jakiego go mieliśmy, ale i tak nie zmienia to faktu, że jest naszym wrogiem. Po prostu jego motywy nie są złe, ale przeszkadzają w naszych. Tym bardziej jest to trafne jeśli protagoniści mają jakiś osobisty powód do tej "przygody" (a raczej lepiej jak mają osobisty, dodaje to wiarygodności). Dobrze jest też wymyślić kilku antagonistów, o różnych charakterach i podejściach do wielu kwestii. O różnym zdaniu i powodzie dla którego są dla nas "źli". Fajnie jest też czasem łączyć ich w "grupy". Nawet jeżeli mają różne cele, wystarczy, że jeden z nich się pokrywa i już jest powód do połączenia ich. W ważnych momentach można nawet zrobić kłótnie między nimi. Jeśli dodać coś jeszcze o zachowaniach protagonistów, dobrze jest zrobić to tak, że gdy antagonista odkryje przed nami swoje zamiary i nie będą one takie złe, można dać zwątpienie w niektórych z protagonistów. A nawet i takich co się od nas odłączą i dołączą do nich.

6. Ważne wydarzenia:
Dobra, bierzemy się za wydarzenia. Są to oczywiście takie rzeczy jak "ktoś gdzieś ginie", "ktoś gdzieś atakuje", "ktoś gdzieś wyjawia jakąś informacje, która jest zwrotem akcji" itp.
W kwestii ważnych wydarzeń mogę polecić jedną rzecz. Podzielić wszystko na rozdziały.
Wymyślić najważniejsze wydarzenia, które zmieniają coś w grze/historii (dla przykładu śmierć któregoś z bohaterów) i podzielić historie na rozdziały tak by w żadnym nie działo się zbyt dużo ważnych wydarzeń. Jeśli będzie ich zbyt dużo naraz, nie będzie to zrozumiałe.
(Choć wcale nie mówię, że nie da się zrobić zrozumiałego momentu w którym wiele się dzieje).

7. Szczegóły:
Taak... w tej kwestii dużo zależy od was, ale postaram się to jakoś wytłumaczyć.
Jest to BARDZO ważna rzecz w fabule. Ale ja osobiście tym zajmuje się podczas tworzenia już samej gry. Myślę, że tak jest łatwiej. Dzięki temu też zyskujemy wiele czasu na wymyślenie tego (no chyba, że jesteśmy nadzwyczajnie szybcy w tworzeniu i nie nadążamy z wymyślaniem, ale to chyba nie możliwe :P).
Więcej nie jestem w stanie o tym powiedzieć... naprawdę w dużej mierze wszystko tutaj zależy od was.

Nie wiem czy wymieniłem wszystko co powinienem, przez to myślenie przy pisaniu gubiłem się cały czas :P
Ale mam nadzieję, że w jakiś sposób wam to pomoże.

A i jeszcze o czymś wspomnę.
Przy wymyślaniu fabuły słucham często muzyki (soundtracków) z innych gier/anime. Ale takich klimatycznych. To naprawdę pobudza myślenie i wyobraźnie ^ ^

Tak jak poprzednio, mam nadzieje, że nic nie spaprałem. Naprawdę nigdy nie pisałem tutków :P
________________________



Spoiler:



Ostatnio zmieniony przez Viuu Sob 13 Kwi, 2013 21:57, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Ayene 




Ranga RM:
4 gry

Pomogła: 232 razy
Dołączyła: 18 Wrz 2007
Posty: 2424
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013 13:40
Cytat:
"Zabijmy złego, który jest zły po to, żeby być złym"

Chyba jeden z najbardziej oryginalnych pomysłów na motyw bohatera. Przy czym ja to rozumiem tak, że bohater chce zabić złego, aby sam zostać złym. Stąd prosty wniosek, że wada dla jednego może być zaletą dla drugiego. Niemniej nie ma sensu wdawać się w polemikę z "tutorialem". Podobają mi się Twoje spostrzeżenia. Czekam na więcej tutków. Również innych Użytkowników na podobny temat.
________________________


 
 
 
YellowKomputer 




Preferowany:
RPG Maker VX

Dołączył: 03 Lut 2013
Posty: 22
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013 14:02
Viuu, Więcej takich! To naprawdę może poprawić niektóre GNIOTY.
________________________
Żółty komputer
 
 
Viuu 

Project-Ayus




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 106
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013 15:02
Cytat:
Chyba jeden z najbardziej oryginalnych pomysłów na motyw bohatera. Przy czym ja to rozumiem tak, że bohater chce zabić złego, aby sam zostać złym.

Chodziło tu o to, że zły jest zły tylko po to żeby być złym. Czyli antagonista bez żadnych powodów, jest bo jest.
________________________



Spoiler:



 
 
 
Rave 




Preferowany:
RPG Maker 2003

Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 348
Skąd: /dev/null
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013 20:05
Genialny poradnik. Trochę szkoda, że X-tech zbanowany, bo też by się mógł wypowiedzieć. Pomijając jego fanbojstwo w stosunku do makerów z serii 2k, to na fabule to on się zna.
________________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, jest tylko brak umiejętności.
Używasz Windowsa 8? Jesteś łosiem.
Gość is the most intelligent person in the world.
 
 
 
makerowiec64 




Preferowany:
RPG Maker 95

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Wrz 2012
Posty: 181
Skąd: się tu wziąłem?
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013 07:51
Ja to widze ze sie znasz na tej fabule. W ogole to twoje tutoriale to sa MEGA! Chcialbym z checia zobaczyc twoja gre,na pewno nie bylaby gniotem ;-)
________________________
99 % świrów czyta mój podpis z ręką na myszce.
Nie odchylaj ręki - jest już za późno :haha:

Wiem,to mogłem zrobić w większym rozmiarze.Przypatrz się bardziej!
 
 
 
Amelanduil 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 464
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013 18:26
makerowiec64 napisał/a:
Ja to widze ze sie znasz na tej fabule. W ogole to twoje tutoriale to sa MEGA! Chcialbym z checia zobaczyc twoja gre,na pewno nie bylaby gniotem ;-)

Teeeeeoretycznie... jeżeli miałeś na myśli temat z grą, nie grę jako grywalny produkt, jest... tutaj.
________________________
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
"A jeśli... Boga nie ma, to co z ciebie za szatan?"
 
 
 
makerowiec64 




Preferowany:
RPG Maker 95

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Wrz 2012
Posty: 181
Skąd: się tu wziąłem?
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013 19:39
Aha,to dzięki ;-) Może zagram,ale z tego co tam czytam to jesteś leniwiec! :-)
________________________
99 % świrów czyta mój podpis z ręką na myszce.
Nie odchylaj ręki - jest już za późno :haha:

Wiem,to mogłem zrobić w większym rozmiarze.Przypatrz się bardziej!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | Template Klam by Ayene