Ogłoszenie 

Uwaga! To forum jest w trybie offline.
Wszelką pomoc uzyskasz pod adresem
forum.ultimateam.pl


Administracja Forum


Poprzedni temat «» Następny temat
Rysowanie mapy
Autor Wiadomość
Ayene 




Ranga RM:
4 gry

Pomogła: 232 razy
Dołączyła: 18 Wrz 2007
Posty: 2424
  Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 08:55
Rysowanie mapy
SŁOWEM WSTĘPU

Niniejszy samouczek został podzielony na pięć część:
  1. Wprowadzenie - zawierające podstawowe informacje o rysowaniu map w VX-ie.
  2. Mapa Świata
  3. Miasta i wsie oraz inne miejsca zamieszkania,
  4. Wnętrza budynków - czyli mieszkania, gospody i sklepy,
  5. Pozostałe lokacje - takie jak lasy, wzgórza czy labirynty.
_______________________________
1. WPROWADZENIE

Po stworzeniu nowego projektu gry, na ekranie pojawia się - złożona z kilku części - plansza. Na samej górze widnieje pasek zadań:



Poniżej po lewej stronie znajdują się tilesety (czyli poszczególne elementy przyszłej mapy)



Pod spodem można zobaczyć wykaz wszystkich map w projekcie.



A po lewej stronie znajduje się plansza, na której mapa powstanie wraz z odpowiednimi zdarzeniami.



Tworzenie mapy świata jak i każdej innej powinno się zaczynać od zmienienia jej nazwy. W tym celu klikamy na mapie o nazwie 'MAP001', wybieramy 'Map Properties...' (skrót klawiszowy - spacja).



Wyświetli się nowe okienko 'Map Properties - ID:001', w którym widnieje kilka pogrupowanych opcji.



1. W grupie 'General Settings' znajdują się:
  • Name - nazwa mapy, która w tym przypadku zmieniamy na 'Mapa Świata',
  • Width - czyli szerokość mapy (liczba oznacza ilość kratek w poziomie),
  • Height - wysokość mapy (liczba oznacza ilość kratek w pionie),
  • Scroll Type - czyli zapętlenie mapy poziomo, pionowo lub z obu stron,
  • Auto-Change BGM - ustawienie BackGroundMusic, czyli muzyki w tle,
  • Auto change BGS - ustawienie BackGroundSounds, czyli dźwięków w tle, np. odgłosów wiatru, szumu morza, itd.
  • Disable Dashing - opcja wyłączająca przyspieszenie na mapie. Innymi słowy - bohater po wciśnięciu klawisza 'Shift', nie idzie szybciej.

2. W grupie 'Encounters' znajdują się:
  • Troop - okienko, w którym można ustawić grupy potworów grasujące na mapie.
  • Steps Average - średnią ilość kroków, jaką należy przebyć, by była walka, czyli inaczej częstotliwość "wyskakiwania" przeciwników.

3. W grupie 'Parallax Background' znajdują się:
  • Graphic - czyli obrazek w tle. Przykładowo tworząc klif można dać w tle góry albo niebo (przykład na obrazku)


  • Loop Horizontal - przesunięcie tła w poziomie, aby w przypadku zapętlenia mapy, tło również się poruszało. Nadając wartość AutoScroll, tło porusza się w poziomie samoistnie.
  • Loop Vertical - podobnie jak w przypadku Horizontal Loop, z tym wyjątkiem, że zapętlenie jest w pionie.
  • Show in Editor - po zaznaczeniu tej opcji tło wyświetla się również w edytorze, a nie tylko w teście gry.

To by było na tyle informacji ogólnych. Przejdźmy w końcu do działania... do rysowania mapy świata.

_______________________________
2. MAPA ŚWIATA

By zacząć edycję mapy klikamy na ikonce 'Map' na pasku zadań.


Jak widzimy część paska została podświetlona.


Jak nie trudno zgadnąć ołówek służy do wypełniania tylko jednego kwadracika / pola na mapie, prostokąt i kółko do tworzenia pól o takich właśnie kształtach, a wiaderko do wypełnienia jednego rodzaju pola innym (przykładowo całą wodę na mapie można zastąpić trawą).

Przechodzimy do tilesetu (lewe okienko pod paskiem zadań). Okno to ma pięć podstron A, B, C, D i pustą E. Każdą z nich możemy edytować, ale to temat na inny tutorial.

Za rysowanie mapy świata odpowiada część tilesetu z podstrony A oraz niektóre elementy z podstrony B.



Wybierając podłoże trawiaste lub piaszczyste rysujemy mapę lądu, pamiętając o tym, by zarys był nieregularny, np.



Dodajemy elementy natury: lasy, jeziora, góry, stepy, itd.



I ubarwiamy dodatkowo lokacjami, mostami, głębokimi morzami, itd. (podstrona A i B)



Po tym wszystkim wystarczy ustawić na mapie naszego bohatera i odpalić grę.
By to zrobić, przechodzimy do edycji zdarzeń, czyli klikamy na ikonce 'Events':


i klikając prawym przyciskiem myszy w miejscu, gdzie ma się rozpocząć gra, wybieramy 'Set As Starting Position' --> 'Player'.



W tym miejscu pojawi się ikonka bohatera:


Teraz możemy zapisać projekt i włączyć test, by po wybraniu opcji 'Nowej gry', rozpocząć ją właśnie na naszej mapie świata.

_______________________________
3. MIASTA I WSIE

Już wkrótce...

_______________________________
4. WNĘTRZA BUDYNKÓW

Już wkrótce...
_______________________________
5. POZOSTAŁE LOKACJE

Już wkrótce...

rysowanie_map.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 3044 raz(y) 579,27 KB

________________________


 
 
 
SaE 





Ranga RM:
2 gry

Pomogła: 8 razy
Dołączyła: 14 Paź 2007
Posty: 189
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 15:29
OMG co za tutek ^^ Krok po kroku już bardziej wyjaśnione być nie może ^^ Nawet nie wiedziałam po co jest Disable Dashing, przyda się kiedyś na pewno ^~
________________________
Nie ma śniegu, a na ulicach pełno bałwanów ^^


 
 
 
Kable 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 17 Lis 2007
Posty: 116
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 16:45
Hmm a mam pytanie czy dało by się też by było to również tłumaczone na polski? bo ogólnie posiadam Wersje PL nie angielską więc mam trochę bardziej skomplikowane :) no chyba że jest to nie możliwe lub nie ma czasu no to się obejdę samym angielskim ;]
 
 
Squall 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lip 2009
Posty: 107
Skąd: Ogród Balamb :P
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 17:25
Bardock masz wersję VX'a w polskiej wersji ? Mógłbyś podrzucić mi ^^
________________________

 
 
Unnamed 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 29 Lip 2009
Posty: 59
Skąd: from Hell
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 18:37
Kwestia z wersją polską drodzy panowie jest taka że przekład jest niejednoznaczny, tak więc co to za problem przetłumaczyć za pomocą internetu pojedyncze frazy!
________________________
Time to Play :!:

 
 
Kable 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 17 Lis 2007
Posty: 116
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 23:11
Unnamed, Translatory nie wszystko potrafią...
 
 
Unnamed 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 29 Lip 2009
Posty: 59
Skąd: from Hell
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2009 08:08
www.ling.pl --> chyba najlepszy słownik na necie. Każda fraze tam znajdziesz.
________________________
Time to Play :!:

 
 
SaE 





Ranga RM:
2 gry

Pomogła: 8 razy
Dołączyła: 14 Paź 2007
Posty: 189
Wysłany: Sob 26 Wrz, 2009 17:25
Ayene, kiedy skończysz tutek?
________________________
Nie ma śniegu, a na ulicach pełno bałwanów ^^


 
 
 
Ayene 




Ranga RM:
4 gry

Pomogła: 232 razy
Dołączyła: 18 Wrz 2007
Posty: 2424
Wysłany: Czw 15 Paź, 2009 13:42
Nie mam teraz na nic czasu :-( Mam nadzieję, że tutorial będzie kompletny do końca miesiąca ;-)
________________________


 
 
 
krychapl 



Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 05 Sty 2010
Posty: 38
Wysłany: Pon 08 Lut, 2010 22:21
Kiedy dalsza część tutoriala?
 
 
radek02 



Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Lut 2010
Posty: 257
Skąd: klikasz ?
Wysłany: Czw 18 Lut, 2010 11:30
już dawno w tym siedzę , nauczyłem sie już rysować te mapki . Niezbyt wyglądają , ale ważne , że są :mrgreen:
 
 
 
Amelanduil 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 464
Wysłany: Pią 12 Mar, 2010 16:36
takie pytanie, jakie są proporcje domków? (x kratek dach, x kratek ściana domu)
________________________
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
"A jeśli... Boga nie ma, to co z ciebie za szatan?"
 
 
 
Ayene 




Ranga RM:
4 gry

Pomogła: 232 razy
Dołączyła: 18 Wrz 2007
Posty: 2424
Wysłany: Pią 12 Mar, 2010 17:59
LostSoul, proporcje to kwestia gustu. Nie ma jakiejś narzuconej z góry zasady, z ilu kratek powinna się składać ściana, a z ilu dach. Popatrz sobie na screeny w odpowiednim dziale na forum, może to Tobie da kilka wskazówek.
________________________


 
 
 
Parunu 




Dołączył: 18 Cze 2010
Posty: 24
Wysłany: Pią 25 Cze, 2010 18:19
Kiedy następny tutek ;-( ;-( . Najgorzej mi idzie z wnętrzami, więc chcę się poduczyć :evil:
________________________
I kto jestjest MISTRZEM?
 
 
CreeperCrisis 



Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 32 razy
Dołączył: 01 Maj 2010
Posty: 395
Wysłany: Pią 25 Cze, 2010 19:35
LostSoul, ja to robię tak:

x - sufit
s - ściana
p - podłoga

Kod:
x x x x x x p x x x x x x
s s s s s s p s s s s s s
s s s s s s p s s s s s s
p p p p p p p p p p p p p
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | Template Klam by Ayene