Rysowanie mapy |
Autor |
Wiadomość |
Ayene
Ranga RM:
Pomogła: 232 razy Dołączyła: 18 Wrz 2007 Posty: 2424
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 09:55
|
|
Rysowanie mapy
|
SŁOWEM WSTĘPU
Niniejszy samouczek został podzielony na pięć część:
- Wprowadzenie - zawierające podstawowe informacje o rysowaniu map w VX-ie.
- Mapa Świata
- Miasta i wsie oraz inne miejsca zamieszkania,
- Wnętrza budynków - czyli mieszkania, gospody i sklepy,
- Pozostałe lokacje - takie jak lasy, wzgórza czy labirynty.
_______________________________
1. WPROWADZENIE
Po stworzeniu nowego projektu gry, na ekranie pojawia się - złożona z kilku części - plansza. Na samej górze widnieje pasek zadań:
Poniżej po lewej stronie znajdują się tilesety (czyli poszczególne elementy przyszłej mapy)
Pod spodem można zobaczyć wykaz wszystkich map w projekcie.
A po lewej stronie znajduje się plansza, na której mapa powstanie wraz z odpowiednimi zdarzeniami.
Tworzenie mapy świata jak i każdej innej powinno się zaczynać od zmienienia jej nazwy. W tym celu klikamy na mapie o nazwie 'MAP001', wybieramy 'Map Properties...' (skrót klawiszowy - spacja).
Wyświetli się nowe okienko 'Map Properties - ID:001', w którym widnieje kilka pogrupowanych opcji.
1. W grupie 'General Settings' znajdują się:
- Name - nazwa mapy, która w tym przypadku zmieniamy na 'Mapa Świata',
- Width - czyli szerokość mapy (liczba oznacza ilość kratek w poziomie),
- Height - wysokość mapy (liczba oznacza ilość kratek w pionie),
- Scroll Type - czyli zapętlenie mapy poziomo, pionowo lub z obu stron,
- Auto-Change BGM - ustawienie BackGroundMusic, czyli muzyki w tle,
- Auto change BGS - ustawienie BackGroundSounds, czyli dźwięków w tle, np. odgłosów wiatru, szumu morza, itd.
- Disable Dashing - opcja wyłączająca przyspieszenie na mapie. Innymi słowy - bohater po wciśnięciu klawisza 'Shift', nie idzie szybciej.
2. W grupie 'Encounters' znajdują się: - Troop - okienko, w którym można ustawić grupy potworów grasujące na mapie.
- Steps Average - średnią ilość kroków, jaką należy przebyć, by była walka, czyli inaczej częstotliwość "wyskakiwania" przeciwników.
3. W grupie 'Parallax Background' znajdują się:- Graphic - czyli obrazek w tle. Przykładowo tworząc klif można dać w tle góry albo niebo (przykład na obrazku)
- Loop Horizontal - przesunięcie tła w poziomie, aby w przypadku zapętlenia mapy, tło również się poruszało. Nadając wartość AutoScroll, tło porusza się w poziomie samoistnie.
- Loop Vertical - podobnie jak w przypadku Horizontal Loop, z tym wyjątkiem, że zapętlenie jest w pionie.
- Show in Editor - po zaznaczeniu tej opcji tło wyświetla się również w edytorze, a nie tylko w teście gry.
To by było na tyle informacji ogólnych. Przejdźmy w końcu do działania... do rysowania mapy świata.
_______________________________
2. MAPA ŚWIATA
By zacząć edycję mapy klikamy na ikonce 'Map' na pasku zadań.
Jak widzimy część paska została podświetlona.
Jak nie trudno zgadnąć ołówek służy do wypełniania tylko jednego kwadracika / pola na mapie, prostokąt i kółko do tworzenia pól o takich właśnie kształtach, a wiaderko do wypełnienia jednego rodzaju pola innym (przykładowo całą wodę na mapie można zastąpić trawą).
Przechodzimy do tilesetu (lewe okienko pod paskiem zadań). Okno to ma pięć podstron A, B, C, D i pustą E. Każdą z nich możemy edytować, ale to temat na inny tutorial.
Za rysowanie mapy świata odpowiada część tilesetu z podstrony A oraz niektóre elementy z podstrony B.
Wybierając podłoże trawiaste lub piaszczyste rysujemy mapę lądu, pamiętając o tym, by zarys był nieregularny, np.
Dodajemy elementy natury: lasy, jeziora, góry, stepy, itd.
I ubarwiamy dodatkowo lokacjami, mostami, głębokimi morzami, itd. (podstrona A i B)
Po tym wszystkim wystarczy ustawić na mapie naszego bohatera i odpalić grę.
By to zrobić, przechodzimy do edycji zdarzeń, czyli klikamy na ikonce 'Events':
i klikając prawym przyciskiem myszy w miejscu, gdzie ma się rozpocząć gra, wybieramy 'Set As Starting Position' --> 'Player'.
W tym miejscu pojawi się ikonka bohatera:
Teraz możemy zapisać projekt i włączyć test, by po wybraniu opcji 'Nowej gry', rozpocząć ją właśnie na naszej mapie świata.
_______________________________
3. MIASTA I WSIE
Już wkrótce...
_______________________________
4. WNĘTRZA BUDYNKÓW
Już wkrótce...
_______________________________
5. POZOSTAŁE LOKACJE
Już wkrótce...
rysowanie_map.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 3062 raz(y) 579,27 KB |
|
________________________
|
|
|
|
SaE
Ranga RM:
Pomogła: 8 razy Dołączyła: 14 Paź 2007 Posty: 189
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 16:29
|
|
|
OMG co za tutek ^^ Krok po kroku już bardziej wyjaśnione być nie może ^^ Nawet nie wiedziałam po co jest Disable Dashing, przyda się kiedyś na pewno ^~ |
________________________ Nie ma śniegu, a na ulicach pełno bałwanów ^^
|
|
|
|
Kable
Preferowany:
Pomógł: 5 razy Dołączył: 17 Lis 2007 Posty: 116 Skąd: Słupsk
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 17:45
|
|
|
Hmm a mam pytanie czy dało by się też by było to również tłumaczone na polski? bo ogólnie posiadam Wersje PL nie angielską więc mam trochę bardziej skomplikowane :) no chyba że jest to nie możliwe lub nie ma czasu no to się obejdę samym angielskim ;] |
|
|
|
Squall
Preferowany:
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lip 2009 Posty: 107 Skąd: Ogród Balamb :P
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 18:25
|
|
|
Bardock masz wersję VX'a w polskiej wersji ? Mógłbyś podrzucić mi ^^ |
________________________
|
|
|
|
Unnamed
Preferowany:
Dołączył: 29 Lip 2009 Posty: 59 Skąd: from Hell
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 19:37
|
|
|
Kwestia z wersją polską drodzy panowie jest taka że przekład jest niejednoznaczny, tak więc co to za problem przetłumaczyć za pomocą internetu pojedyncze frazy! |
________________________ Time to Play
|
|
|
|
Kable
Preferowany:
Pomógł: 5 razy Dołączył: 17 Lis 2007 Posty: 116 Skąd: Słupsk
|
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2009 00:11
|
|
|
Unnamed, Translatory nie wszystko potrafią... |
|
|
|
Unnamed
Preferowany:
Dołączył: 29 Lip 2009 Posty: 59 Skąd: from Hell
|
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2009 09:08
|
|
|
www.ling.pl --> chyba najlepszy słownik na necie. Każda fraze tam znajdziesz. |
________________________ Time to Play
|
|
|
|
SaE
Ranga RM:
Pomogła: 8 razy Dołączyła: 14 Paź 2007 Posty: 189
|
Wysłany: Sob 26 Wrz, 2009 18:25
|
|
|
Ayene, kiedy skończysz tutek? |
________________________ Nie ma śniegu, a na ulicach pełno bałwanów ^^
|
|
|
|
Ayene
Ranga RM:
Pomogła: 232 razy Dołączyła: 18 Wrz 2007 Posty: 2424
|
Wysłany: Czw 15 Paź, 2009 14:42
|
|
|
Nie mam teraz na nic czasu Mam nadzieję, że tutorial będzie kompletny do końca miesiąca |
________________________
|
|
|
|
krychapl
Preferowany:
Dołączył: 05 Sty 2010 Posty: 38
|
Wysłany: Pon 08 Lut, 2010 22:21
|
|
|
Kiedy dalsza część tutoriala? |
|
|
|
radek02
Preferowany:
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 257 Skąd: klikasz ?
|
Wysłany: Czw 18 Lut, 2010 11:30
|
|
|
już dawno w tym siedzę , nauczyłem sie już rysować te mapki . Niezbyt wyglądają , ale ważne , że są |
|
|
|
Amelanduil
Preferowany:
Pomógł: 3 razy Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 464
|
|
|
|
Ayene
Ranga RM:
Pomogła: 232 razy Dołączyła: 18 Wrz 2007 Posty: 2424
|
Wysłany: Pią 12 Mar, 2010 17:59
|
|
|
LostSoul, proporcje to kwestia gustu. Nie ma jakiejś narzuconej z góry zasady, z ilu kratek powinna się składać ściana, a z ilu dach. Popatrz sobie na screeny w odpowiednim dziale na forum, może to Tobie da kilka wskazówek. |
________________________
|
|
|
|
Parunu
Dołączył: 18 Cze 2010 Posty: 24
|
Wysłany: Pią 25 Cze, 2010 19:19
|
|
|
Kiedy następny tutek . Najgorzej mi idzie z wnętrzami, więc chcę się poduczyć |
________________________ I kto jestjest MISTRZEM? |
|
|
|
CreeperCrisis
Preferowany:
Pomógł: 32 razy Dołączył: 01 Maj 2010 Posty: 395
|
Wysłany: Pią 25 Cze, 2010 20:35
|
|
|
LostSoul, ja to robię tak:
x - sufit
s - ściana
p - podłoga
Kod: | x x x x x x p x x x x x x
s s s s s s p s s s s s s
s s s s s s p s s s s s s
p p p p p p p p p p p p p |
|
|
|
|
|