Ogłoszenie 

Uwaga! To forum jest w trybie offline.
Wszelką pomoc uzyskasz pod adresem
forum.ultimateam.pl


Administracja Forum


Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Nhadala
Sob 15 Wrz, 2012 00:10
Jak napisać dobrą i sensowną Fabułę.
Autor Wiadomość
Izaya 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 127
Skąd: z Netaa !
Wysłany: Czw 15 Lip, 2010 10:05
Jak napisać dobrą i sensowną Fabułę.
Witam! :-D
Wszyscy "Mejkerowcy" zawsze żalą się że mają ochotę zrobić
grę ale nie mają pomysłu na Fabułę. :->
Na naszym wspaniałym Forum jest już Kilka takich Poradników
lecz niestety nie są One zbyt dobrze Opisane.
Dziś pragnę dodać coś od Siebie.
Nie będę za dużo Gadał bo z nudów zaśniecie... ;-)
Zaczynajmy:

Fabuła?! Ee Tam...Ja mam dobry pomysł na Fabułę i na pewno jest
Ciekawy. Po co mam męczyć mój mózg jakąś tam "Fabułą"?! -
I to jest właśnie Duży błąd ze strony Autorów wielu gier, ale
Przyczyn może być wiele dlaczego ich gra nie jest "Hitem wszech czasów wśród gier
robionych w RM'ie".

Żeby napisać Fabułę musimy wiedzieć co to jest Fabuła.
A jest to nic innego jak Historia naszej Gry.
Jest ona głównym wyznacznikiem przebiegu wszystkich akcji zawartych w grze jak i tych podejmowanych przez
bohatera. Fabuła może być liniowa (Gracz nie ma wpływu na przebieg Gry,
wszystko dzieje się Tak jak Autor to sobie wykombinował ) lub nie-liniowa (czyli mamy kilka Opcji do wyboru, to jak gracz będzie grał,
będzie przedstawiało różne "scenki", niejednokrotnie zmieniające się, przy innym podejściu drugi raz,
do tego samego).
Trochę to skomplikowane ale każdy Makerowiec wie co to jest Fabuła.
Może prościej zobrazuje wam to wykres jak i objaśnienie Wikipedii:

Wikipedia:
"Fabuła - układ zdarzeń w świecie przedstawionym utworów epickich i dramaturgicznych, a także filmów."

Wykres:
Fabuła nieliniowa:
bohater staje przed bossem
a) bohater zabija bossa
b) bohater dołącza do bossa

Jeżeli bohater wybrał:
a) - szczęśliwe zakończenie
b) - złe zakończenie

Fabuła liniowa:
bohater zabija sługusów -> bohater zabija bossa -> Happy End (czyli tutaj nie mamy żadnego wpływu)

(oczywiście wykresy są różne, to tylko taki przykład).

Teraz wreszcie wiemy co to jest ta "skomplikowana" Fabuła,
trzeba napisać jeszcze o tym jak ją "wprowadzić do Gry".
najprostszym rozwiązaniem jest jej spisanie, czy to do notatnika czy
zeszytu, uwzględniając wszelkie zwroty akcji, dialogi, miejsca i postaci.
Jeżeli będziemy wprowadzać ją "na żywo" może pojawić się jeden z dwóch problemów:

a) natłok pomysłów/informacji (gubimy się w tym, co ustaliliśmy)
b) brak pomysłów (spowodowany jest zapominaniem pomysłów)

Warto spisywać Wszystkie pomysły odnośne do gry/fabuły.
Jedne zostaną edytowane, od innych coś "wytniesz" i dodasz do Następnych.
Tak powinno powstać coś interesującego.
Ważne jest to by nie "małpować" od innych Gier,
niektórzy cenią Oryginalność.
Trzeba także uważać na Ortografię i aby zdania miały sens!

O.K, wiemy już co to fabuła i jak ją spisać.
Ale czy do zręcznościówki trzeba
opracowywać wymyślną fabułę? Oczywiście! Jeżeli chodzimy ludkiem i coś tam se zbieramy i
niszczymy, to MUSI być do tego jakaś historia, najlepiej porywająca, ale niezbyt skomplikowana.
Poniższa tabelka powinna pomóc:

Rodzaj gry:_____________________________________________________Rodzaj fabuły:
zręcznościówka/FPP (typu Rayman, Kangurek Kao, Bloodrayne)______Porywająca i prosta
zręcznościówka/FPP (typu Ballance, Fifa)________________________Niepotrzebna
RTS/TBS (strategie)__________________________________________Bardzo ważna!
RPG/Przygodówka______________________________________________Jeszcze ważniejsza, niż wyżej!
FPS (typu Call of Duty, Medal of Honor)_________________________Ważna, ale główna rzecz to walka.
FPS (typu Serious Sam, Counter-Strike)__________________________Prosta jak przecinak
Symulator (np, Flight Simulator)_______________________________Niepotrzebna, lub potrzebna*
Logiczne, Logiczno-Zręcznościowe (np. ZUMA)_____________________Niepotrzebna

*- to zależy...

Oczywiście jak się uprzemy to nawet do Symulatora jedzenia Hamburgerów z McDonald's
możemy wymyślić Fabułę. :-P

fabuła nie może być monotonna! I oczywiście - wszystko ogranicza się do
Waszych możliwości!

Ciekawostka:

Fabuła nieliniowa teoretycznie Jest liniowa, ponieważ Wszystko tak, czy siak narzucają nam twórcy,
ponieważ technologia Jeszcze nie osiągnęła takich możliwości, by komputer sam
programował i "wymyślał" dla nas fabułę (losowe generowanie poziomów, to nie to samo!).

Zajmijmy się wreszcie najważniejszym:
Tworzenie historii!

Na początek trzeba określić wydarzenia główne, czyli
np. Nasz Bohater jest Wojownikiem. Któregoś dnia budzi się w mrocznym lesie
i przez całą grę stara się dotrzeć do Domu pokonując przy tym
sługusów Demona Ciemności.
Oczywiście Tutaj działa Wasza wyobraźnia.

Następnie trzeba określić Miejsce akcji... i z tym najczęściej jest Problem.
Jeśli robisz grę Fantasy to przecież twój Bohater nie może mieszkać
w Polsce, Warszawie ;-) Gracz poczuł by że coś jest nie tak.
Możesz też wymyślić swój własny Kraj i miasto np. Gerion, Sokolov.
Trzeba pamiętać żeby imiona i Nazwy pasowały do Klimatu gry.

Określamy Czas akcji.
Wiecie, nie musicie od razu pisać "rok 1345, Czerwiec 12, godzina 16:05:02".
Po prostu można pójść na łatwiznę i "maznąć" to "średniowiecze". :-P
To Wasza gra więc nie będę Wam mącił w głowie, lecz nie wszystko musi być
Co do Mili-Sekundy :mrgreen:

Bohaterowie (nie zawsze muszą być Ludźmi).
Trzeba zacząć od Imion, bohater nie może być "bezimienny".
Żeby zrobić dobrą postać:

określ ich imiona,

zadecyduj o ich usposobieniu, osobowościach, postawach,

zastanów się nad relacjami pomiędzy nimi.

Więc Tak, załóżmy że Nasz Bohater nazywa się Leghard,
Jest bardzo Pogodny i lubi towarzystwo ludzi.
Kocha Matkę Naturę i nienawidzi Złych Ludzi (taki Barbie - Boy :mrgreen: )
Relacje z innymi ludźmi ma Dobre, wręcz świetne.
Pomocny i zadbany.
(no dobra, nie będę się rozpisywać. Przecież nie szukamy dla Bohatera
Partnera życiowego xD )
W wyborze imion pomocne mogą być różne Generatory,
które umieścili Nasi drodzy Użytkownicy :-) .

Zastanów się nad kompozycją Fabuły.
Jak najbardziej uatrakcyjni Graczowi twoja Grę.

Czas na Pisanie (wyćwiczymy sobie trochę Palce ;-) )
i może gdzieś Tak po godzinie wyjdźcie na Spacer ( z Psem jak posiadacie)
i może przyjdzie Wam nowy pomysł do głowy.

Gdy już przyjdziesz konieczna jest Korekta i przeczytanie całego
Tekstu.
Popraw błędy językowe, zapisu ortograficznego,

zastanów się nad stylistycznym ukształtowaniem poszczególnych partii tekstu, czy są dynamiczne, statyczne, czy język współgra z treścią?

słownictwo dynamizujące opowiadanie wtem; raptem; nagle; znienacka; ni stąd ni zowąd; jak grom z jasnego nieba; błyskawicznie;lotem błyskawicy; momentalnie; natychmiast; w jednej chwili; z nagła; niespodziewanie; nieoczekiwanie; gwałtownie;

zastanów się nad prawdopodobieństwem:
wydarzeń

prawdziwością postaci i ich zachowań.

Zastanów się nad przydatnością i poprawnością wstępu i zakończenia.

słownictwo przydatne we wstępach

opowiem wam co mi się przytrafiło/historię; było to; działo się to w; miało to miejsce; stało się to; nie uwierzycie; to niesamowita przygoda; dawno dawno temu; za siedmioma...; pewnego popołudnia; tego poranka, gdy;

słownictwo przydatne w zakończeniach

wiele mnie ta przygoda nauczyła; dzięki temu zdarzeniu; wydarzenie to; moja przygoda była; chciałbym, aby ta historia; mam nadzieję, że ten przypadek; pragnąłbym przeżyć to jeszcze raz; koniec i bomba, kto czytał ten trąba; i ja tam byłem; i żyli długo i szczęśliwie; wszystko dobrze się skończyło, sprawiedliwości stało się zadość;

Na sam koniec:

Jak wpłynąć na atrakcyjność opowiadania:

Długość zdania (należy je dostosowywać do treści, krótsze zdania= szybsze tempo wydarzeń)

Ukazywanie uczuć autora (pośrednie, za pomocą opisów i ostrożniej-bezpośrednie)

Opisy (ciekawe, dynamiczne lub statyczne – w zależności od treści)

Fabuła – musi być punkt kulminacyjny, po którym następuje zwrot akcji

Hiperbolizuj rzeczy, uczucia aby zbudować napięcie lub zastosuj mechanizm odwrotny, by ukryć ważność elementów fabuły

Graj z czytelnikiem – nie mów wszystkiego wprost, pozwól mu się domyśleć, pozwól mu się cieszyć obcowaniem z tekstem

Szkicuj wyraźne sylwetki bohaterów opowiadania (lub rozmazuj je w niektórych sytuacjach), ale nie przypadkowo!!!

Wykorzystaj humor, zastosuj komizm, jeśli można

Zadbaj o odpowiedni ładunek emocjonalny słów w dialogach i opisach (zabieg ten ubarwia i dynamizuje tekst).

Pozdrawiam i myślę że Poradnik się Podobał.
Autor: Mangekyou
Miłego Pisania!
________________________
Padł mi laptop ... wszystko, RPG Maker i projekty, wszystko się skończyło. Nie bawię się już w RPGM'a, Zmieniam wizerunek.

Nowa strona, szukam tłumaczy, edytorów, korektorów i HTMLowców ! :D

P.S.: Aga Organization rlz ! =>
 
 
 
R.I.P. 




Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 28 Mar 2010
Posty: 173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Lip, 2010 11:00
Mangekyou, Dzięki za lekturke i biore się za czytanie :mrgreen: .

EDIT:

P.S Jestem na środku
 
 
Izaya 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 127
Skąd: z Netaa !
Wysłany: Czw 15 Lip, 2010 12:50
Cieszę się że mogłem Pomóc i że się nie nudzisz ;-)
Pozdrawiam :papa:
________________________
Padł mi laptop ... wszystko, RPG Maker i projekty, wszystko się skończyło. Nie bawię się już w RPGM'a, Zmieniam wizerunek.

Nowa strona, szukam tłumaczy, edytorów, korektorów i HTMLowców ! :D

P.S.: Aga Organization rlz ! =>
 
 
 
andzio 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 65
Skąd: Prypeć
Wysłany: Pią 16 Lip, 2010 11:16
Dobry poradnik bo dużo moich znajomych ma problem z fabułą a jeden siedział nad grą 2 godziny i stworzył grę ;-) . Pewnie wiecie jak dobrze mu ona wyszła heh...
________________________
Lubię tu WSZYSTKICH!!!!!
Oprócz złych moderatorów dających bany za nic :)
szkoły.
-------------------------------------------------------
Ukończenie gry:0%
I się wszystko znowu zepsuło...co za...
==============================
A co do obrazka błędy celowe...naprawdę...
 
 
Chaos 



Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 03 Maj 2010
Posty: 4
Skąd: Sandomierz
Wysłany: Sob 17 Lip, 2010 09:24
Dobry poradnik:P
Najtrudniejsze teraz zrobić własne odpowiedniki tego co było w poradniku
 
 
Rave 




Preferowany:
RPG Maker 2003

Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 348
Skąd: /dev/null
Wysłany: Pon 19 Lip, 2010 12:35
Proponuję aby to przenieść do Materiałów pomocniczych/ogólnej dyskusji, gdyż ten tutek nie jest zależny od wersji makera. Tak ogólnie to fajny tutek. Aż chce mi się dalej robić.
________________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, jest tylko brak umiejętności.
Używasz Windowsa 8? Jesteś łosiem.
Gość is the most intelligent person in the world.
 
 
 
MrCogito 



Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 1
Wysłany: Wto 27 Lip, 2010 13:56
Jesteś autorem całego tego tekstu? Wydaje mi się, że na gamedevie to widziałem...
 
 
Asantos 




Preferowany:
RPG Maker VX

Ranga RM:
1 gra

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 236
Skąd: Gniezno
Wysłany: Wto 27 Lip, 2010 21:37
Z niektórymi rzeczami bym się nie zgodził, ale poradnik bardzo dobry. Może mówić co się chce, ale takie poradniki są bardzo potrzebne. Sam skorzystałem z wielu rad poradnika użytkownika Unnamed.
________________________
Rebelianci łączcie się!
 
 
Arcanius 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 17 Cze 2010
Posty: 27
Skąd: Polska, Warszawa
Wysłany: Nie 01 Sie, 2010 14:59
No, poradnik jest niezły, przyznaję, raczej skorzystam.
________________________
Powrót z zaświatów!
Nowy projekt na VX! Świat Agrodii: Tajemnica Smoczej Magii!
 
 
 
Dragon1 



Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 11 Cze 2010
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 02 Sie, 2010 14:55
Mangekyou, Ogólnie poradnik mi się bardzo podoba, ale myślę że do napisania dobrej i sensonej fabuły wystarczy po prostu wyobraźnia.
________________________
Moje forum o tworzeniu gier MMORPG 2D

 
 
 
cj2 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Ranga RM:
1 gra

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 261
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 06 Sie, 2010 13:53
A jak ktoś niema pomysłu >>> http://www.rpgmaker.pl/?c...typ=scenariusze
________________________
Porady dla twórców gier
Nie ma śniegu, a zgubiłem normalny avatar :I
 
 
Afro Ninja 




Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Sie 2010
Posty: 24
Wysłany: Pią 06 Sie, 2010 15:51
jajco2, pomysły na stronce są dobre, ale zapewne wykorzystane przez autorów porady. Tworzenie gier na podstawie takiego scenariusza nie ma chyba sensu. Fabuła powinna być oryginalna i odróżniająca się jak najbardziej od innych.
 
 
artekwnc 



Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 110
Wysłany: Wto 07 Wrz, 2010 20:41
Może byś podał kto to naprawde zrobił? :) http://www.gamedev.pl/tut...=267&comments=1
________________________
Quantino
 
 
 
radek02 



Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Lut 2010
Posty: 257
Skąd: klikasz ?
Wysłany: Wto 07 Wrz, 2010 21:54
artekwnc napisał/a:
Może byś podał kto to naprawde zrobił? :) http://www.gamedev.pl/tut...=267&comments=1


nie fajnie . 2 raz widzę takie coś na ultimie i mi się to za bardzo nie podoba .
________________________
2009-10-12 - dzień , od którego jestem uczestnikiem na polskiej scenie RPG Makera [/b]

Dołącz do grupy makerowiczów na nk ! http://nk.pl/#grupy/29610
 
 
 
aleksrtp 




Dołączył: 20 Maj 2012
Posty: 3
Wysłany: Nie 20 Maj, 2012 15:09
Za dużo rzeczy narzuca ten poradnik - o czym mówić i co zawrzeć o czym pisać.
Wyciągnięcie z wikipedii stanowiące pół tego poradnika może być naprawdę utrudniające zrozumienie jak ją tworzyć. Ważne jest wymyślając postaci zaplanować ich osobowość, ale żeby ją zaplanować trzeba wymyślać dla każdej osobną historię, która będzie podstawą charakTeru. Opis, że ktoś jest zabawny, albo smutny to nie jest ogólnie jeszcze cecha postaci w grze tak naprawdę, bo nie da się być smutnym na cały świat i wesołym bez powodu na cały świat. To proste.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | Template Klam by Ayene