Ogłoszenie |
Administracja Forum
|
Zamknięty przez: Nhadala Sob 15 Wrz, 2012 00:10 |
Jak napisać dobrą i sensowną Fabułę. |
Autor |
Wiadomość |
Izaya
Pomógł: 2 razy Dołączył: 20 Mar 2010 Posty: 127 Skąd: z Netaa !
|
Wysłany: Czw 15 Lip, 2010 10:05
|
|
Jak napisać dobrą i sensowną Fabułę.
|
Witam!
Wszyscy "Mejkerowcy" zawsze żalą się że mają ochotę zrobić
grę ale nie mają pomysłu na Fabułę.
Na naszym wspaniałym Forum jest już Kilka takich Poradników
lecz niestety nie są One zbyt dobrze Opisane.
Dziś pragnę dodać coś od Siebie.
Nie będę za dużo Gadał bo z nudów zaśniecie...
Zaczynajmy:
Fabuła?! Ee Tam...Ja mam dobry pomysł na Fabułę i na pewno jest
Ciekawy. Po co mam męczyć mój mózg jakąś tam "Fabułą"?! -
I to jest właśnie Duży błąd ze strony Autorów wielu gier, ale
Przyczyn może być wiele dlaczego ich gra nie jest "Hitem wszech czasów wśród gier
robionych w RM'ie".
Żeby napisać Fabułę musimy wiedzieć co to jest Fabuła.
A jest to nic innego jak Historia naszej Gry.
Jest ona głównym wyznacznikiem przebiegu wszystkich akcji zawartych w grze jak i tych podejmowanych przez
bohatera. Fabuła może być liniowa (Gracz nie ma wpływu na przebieg Gry,
wszystko dzieje się Tak jak Autor to sobie wykombinował ) lub nie-liniowa (czyli mamy kilka Opcji do wyboru, to jak gracz będzie grał,
będzie przedstawiało różne "scenki", niejednokrotnie zmieniające się, przy innym podejściu drugi raz,
do tego samego).
Trochę to skomplikowane ale każdy Makerowiec wie co to jest Fabuła.
Może prościej zobrazuje wam to wykres jak i objaśnienie Wikipedii:
Wikipedia:
"Fabuła - układ zdarzeń w świecie przedstawionym utworów epickich i dramaturgicznych, a także filmów."
Wykres:
Fabuła nieliniowa:
bohater staje przed bossem
a) bohater zabija bossa
b) bohater dołącza do bossa
Jeżeli bohater wybrał:
a) - szczęśliwe zakończenie
b) - złe zakończenie
Fabuła liniowa:
bohater zabija sługusów -> bohater zabija bossa -> Happy End (czyli tutaj nie mamy żadnego wpływu)
(oczywiście wykresy są różne, to tylko taki przykład).
Teraz wreszcie wiemy co to jest ta "skomplikowana" Fabuła,
trzeba napisać jeszcze o tym jak ją "wprowadzić do Gry".
najprostszym rozwiązaniem jest jej spisanie, czy to do notatnika czy
zeszytu, uwzględniając wszelkie zwroty akcji, dialogi, miejsca i postaci.
Jeżeli będziemy wprowadzać ją "na żywo" może pojawić się jeden z dwóch problemów:
a) natłok pomysłów/informacji (gubimy się w tym, co ustaliliśmy)
b) brak pomysłów (spowodowany jest zapominaniem pomysłów)
Warto spisywać Wszystkie pomysły odnośne do gry/fabuły.
Jedne zostaną edytowane, od innych coś "wytniesz" i dodasz do Następnych.
Tak powinno powstać coś interesującego.
Ważne jest to by nie "małpować" od innych Gier,
niektórzy cenią Oryginalność.
Trzeba także uważać na Ortografię i aby zdania miały sens!
O.K, wiemy już co to fabuła i jak ją spisać.
Ale czy do zręcznościówki trzeba
opracowywać wymyślną fabułę? Oczywiście! Jeżeli chodzimy ludkiem i coś tam se zbieramy i
niszczymy, to MUSI być do tego jakaś historia, najlepiej porywająca, ale niezbyt skomplikowana.
Poniższa tabelka powinna pomóc:
Rodzaj gry:_____________________________________________________Rodzaj fabuły:
zręcznościówka/FPP (typu Rayman, Kangurek Kao, Bloodrayne)______Porywająca i prosta
zręcznościówka/FPP (typu Ballance, Fifa)________________________Niepotrzebna
RTS/TBS (strategie)__________________________________________Bardzo ważna!
RPG/Przygodówka______________________________________________Jeszcze ważniejsza, niż wyżej!
FPS (typu Call of Duty, Medal of Honor)_________________________Ważna, ale główna rzecz to walka.
FPS (typu Serious Sam, Counter-Strike)__________________________Prosta jak przecinak
Symulator (np, Flight Simulator)_______________________________Niepotrzebna, lub potrzebna*
Logiczne, Logiczno-Zręcznościowe (np. ZUMA)_____________________Niepotrzebna
*- to zależy...
Oczywiście jak się uprzemy to nawet do Symulatora jedzenia Hamburgerów z McDonald's
możemy wymyślić Fabułę.
fabuła nie może być monotonna! I oczywiście - wszystko ogranicza się do
Waszych możliwości!
Ciekawostka:
Fabuła nieliniowa teoretycznie Jest liniowa, ponieważ Wszystko tak, czy siak narzucają nam twórcy,
ponieważ technologia Jeszcze nie osiągnęła takich możliwości, by komputer sam
programował i "wymyślał" dla nas fabułę (losowe generowanie poziomów, to nie to samo!).
Zajmijmy się wreszcie najważniejszym:
Tworzenie historii!
Na początek trzeba określić wydarzenia główne, czyli
np. Nasz Bohater jest Wojownikiem. Któregoś dnia budzi się w mrocznym lesie
i przez całą grę stara się dotrzeć do Domu pokonując przy tym
sługusów Demona Ciemności.
Oczywiście Tutaj działa Wasza wyobraźnia.
Następnie trzeba określić Miejsce akcji... i z tym najczęściej jest Problem.
Jeśli robisz grę Fantasy to przecież twój Bohater nie może mieszkać
w Polsce, Warszawie Gracz poczuł by że coś jest nie tak.
Możesz też wymyślić swój własny Kraj i miasto np. Gerion, Sokolov.
Trzeba pamiętać żeby imiona i Nazwy pasowały do Klimatu gry.
Określamy Czas akcji.
Wiecie, nie musicie od razu pisać "rok 1345, Czerwiec 12, godzina 16:05:02".
Po prostu można pójść na łatwiznę i "maznąć" to "średniowiecze".
To Wasza gra więc nie będę Wam mącił w głowie, lecz nie wszystko musi być
Co do Mili-Sekundy
Bohaterowie (nie zawsze muszą być Ludźmi).
Trzeba zacząć od Imion, bohater nie może być "bezimienny".
Żeby zrobić dobrą postać:
określ ich imiona,
zadecyduj o ich usposobieniu, osobowościach, postawach,
zastanów się nad relacjami pomiędzy nimi.
Więc Tak, załóżmy że Nasz Bohater nazywa się Leghard,
Jest bardzo Pogodny i lubi towarzystwo ludzi.
Kocha Matkę Naturę i nienawidzi Złych Ludzi (taki Barbie - Boy )
Relacje z innymi ludźmi ma Dobre, wręcz świetne.
Pomocny i zadbany.
(no dobra, nie będę się rozpisywać. Przecież nie szukamy dla Bohatera
Partnera życiowego xD )
W wyborze imion pomocne mogą być różne Generatory,
które umieścili Nasi drodzy Użytkownicy .
Zastanów się nad kompozycją Fabuły.
Jak najbardziej uatrakcyjni Graczowi twoja Grę.
Czas na Pisanie (wyćwiczymy sobie trochę Palce )
i może gdzieś Tak po godzinie wyjdźcie na Spacer ( z Psem jak posiadacie)
i może przyjdzie Wam nowy pomysł do głowy.
Gdy już przyjdziesz konieczna jest Korekta i przeczytanie całego
Tekstu.
Popraw błędy językowe, zapisu ortograficznego,
zastanów się nad stylistycznym ukształtowaniem poszczególnych partii tekstu, czy są dynamiczne, statyczne, czy język współgra z treścią?
słownictwo dynamizujące opowiadanie wtem; raptem; nagle; znienacka; ni stąd ni zowąd; jak grom z jasnego nieba; błyskawicznie;lotem błyskawicy; momentalnie; natychmiast; w jednej chwili; z nagła; niespodziewanie; nieoczekiwanie; gwałtownie;
zastanów się nad prawdopodobieństwem:
wydarzeń
prawdziwością postaci i ich zachowań.
Zastanów się nad przydatnością i poprawnością wstępu i zakończenia.
słownictwo przydatne we wstępach
opowiem wam co mi się przytrafiło/historię; było to; działo się to w; miało to miejsce; stało się to; nie uwierzycie; to niesamowita przygoda; dawno dawno temu; za siedmioma...; pewnego popołudnia; tego poranka, gdy;
słownictwo przydatne w zakończeniach
wiele mnie ta przygoda nauczyła; dzięki temu zdarzeniu; wydarzenie to; moja przygoda była; chciałbym, aby ta historia; mam nadzieję, że ten przypadek; pragnąłbym przeżyć to jeszcze raz; koniec i bomba, kto czytał ten trąba; i ja tam byłem; i żyli długo i szczęśliwie; wszystko dobrze się skończyło, sprawiedliwości stało się zadość;
Na sam koniec:
Jak wpłynąć na atrakcyjność opowiadania:
Długość zdania (należy je dostosowywać do treści, krótsze zdania= szybsze tempo wydarzeń)
Ukazywanie uczuć autora (pośrednie, za pomocą opisów i ostrożniej-bezpośrednie)
Opisy (ciekawe, dynamiczne lub statyczne – w zależności od treści)
Fabuła – musi być punkt kulminacyjny, po którym następuje zwrot akcji
Hiperbolizuj rzeczy, uczucia aby zbudować napięcie lub zastosuj mechanizm odwrotny, by ukryć ważność elementów fabuły
Graj z czytelnikiem – nie mów wszystkiego wprost, pozwól mu się domyśleć, pozwól mu się cieszyć obcowaniem z tekstem
Szkicuj wyraźne sylwetki bohaterów opowiadania (lub rozmazuj je w niektórych sytuacjach), ale nie przypadkowo!!!
Wykorzystaj humor, zastosuj komizm, jeśli można
Zadbaj o odpowiedni ładunek emocjonalny słów w dialogach i opisach (zabieg ten ubarwia i dynamizuje tekst).
Pozdrawiam i myślę że Poradnik się Podobał.
Autor: Mangekyou
Miłego Pisania! |
________________________ Padł mi laptop ... wszystko, RPG Maker i projekty, wszystko się skończyło. Nie bawię się już w RPGM'a, Zmieniam wizerunek.
Nowa strona, szukam tłumaczy, edytorów, korektorów i HTMLowców ! :D
P.S.: Aga Organization rlz ! =>
|
|
|
|
R.I.P.
Preferowany:
Pomógł: 9 razy Dołączył: 28 Mar 2010 Posty: 173 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 15 Lip, 2010 11:00
|
|
|
Mangekyou, Dzięki za lekturke i biore się za czytanie .
EDIT:
P.S Jestem na środku |
|
|
|
Izaya
Pomógł: 2 razy Dołączył: 20 Mar 2010 Posty: 127 Skąd: z Netaa !
|
Wysłany: Czw 15 Lip, 2010 12:50
|
|
|
Cieszę się że mogłem Pomóc i że się nie nudzisz
Pozdrawiam |
________________________ Padł mi laptop ... wszystko, RPG Maker i projekty, wszystko się skończyło. Nie bawię się już w RPGM'a, Zmieniam wizerunek.
Nowa strona, szukam tłumaczy, edytorów, korektorów i HTMLowców ! :D
P.S.: Aga Organization rlz ! =>
|
|
|
|
andzio
Preferowany:
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Lut 2010 Posty: 65 Skąd: Prypeć
|
Wysłany: Pią 16 Lip, 2010 11:16
|
|
|
Dobry poradnik bo dużo moich znajomych ma problem z fabułą a jeden siedział nad grą 2 godziny i stworzył grę . Pewnie wiecie jak dobrze mu ona wyszła heh... |
________________________ Lubię tu WSZYSTKICH!!!!!
Oprócz złych moderatorów dających bany za nic :)
szkoły.
-------------------------------------------------------
Ukończenie gry:0%
I się wszystko znowu zepsuło...co za...
==============================
A co do obrazka błędy celowe...naprawdę...
|
|
|
|
Chaos
Preferowany:
Dołączył: 03 Maj 2010 Posty: 4 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: Sob 17 Lip, 2010 09:24
|
|
|
Dobry poradnik:P
Najtrudniejsze teraz zrobić własne odpowiedniki tego co było w poradniku |
|
|
|
Rave
Preferowany:
Pomógł: 12 razy Dołączył: 30 Kwi 2010 Posty: 348 Skąd: /dev/null
|
Wysłany: Pon 19 Lip, 2010 12:35
|
|
|
Proponuję aby to przenieść do Materiałów pomocniczych/ogólnej dyskusji, gdyż ten tutek nie jest zależny od wersji makera. Tak ogólnie to fajny tutek. Aż chce mi się dalej robić. |
________________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, jest tylko brak umiejętności.
Używasz Windowsa 8? Jesteś łosiem.
Gość is the most intelligent person in the world. |
|
|
|
MrCogito
Preferowany:
Dołączył: 01 Lip 2010 Posty: 1
|
Wysłany: Wto 27 Lip, 2010 13:56
|
|
|
Jesteś autorem całego tego tekstu? Wydaje mi się, że na gamedevie to widziałem... |
|
|
|
Asantos
Preferowany:
Ranga RM:
Pomógł: 15 razy Dołączył: 31 Sty 2010 Posty: 236 Skąd: Gniezno
|
Wysłany: Wto 27 Lip, 2010 21:37
|
|
|
Z niektórymi rzeczami bym się nie zgodził, ale poradnik bardzo dobry. Może mówić co się chce, ale takie poradniki są bardzo potrzebne. Sam skorzystałem z wielu rad poradnika użytkownika Unnamed. |
________________________ Rebelianci łączcie się! |
|
|
|
Arcanius
Preferowany:
Dołączył: 17 Cze 2010 Posty: 27 Skąd: Polska, Warszawa
|
Wysłany: Nie 01 Sie, 2010 14:59
|
|
|
No, poradnik jest niezły, przyznaję, raczej skorzystam. |
________________________ Powrót z zaświatów!
Nowy projekt na VX! Świat Agrodii: Tajemnica Smoczej Magii! |
|
|
|
Dragon1
Preferowany:
Dołączył: 11 Cze 2010 Posty: 14 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 02 Sie, 2010 14:55
|
|
|
Mangekyou, Ogólnie poradnik mi się bardzo podoba, ale myślę że do napisania dobrej i sensonej fabuły wystarczy po prostu wyobraźnia. |
________________________ Moje forum o tworzeniu gier MMORPG 2D
|
|
|
|
cj2
Preferowany:
Ranga RM:
Pomógł: 6 razy Dołączył: 07 Mar 2010 Posty: 261 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
Afro Ninja
Preferowany:
Pomógł: 1 raz Dołączył: 04 Sie 2010 Posty: 24
|
Wysłany: Pią 06 Sie, 2010 15:51
|
|
|
jajco2, pomysły na stronce są dobre, ale zapewne wykorzystane przez autorów porady. Tworzenie gier na podstawie takiego scenariusza nie ma chyba sensu. Fabuła powinna być oryginalna i odróżniająca się jak najbardziej od innych. |
|
|
|
artekwnc
Preferowany:
Dołączył: 11 Paź 2009 Posty: 110
|
|
|
|
radek02
Preferowany:
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 257 Skąd: klikasz ?
|
Wysłany: Wto 07 Wrz, 2010 21:54
|
|
|
nie fajnie . 2 raz widzę takie coś na ultimie i mi się to za bardzo nie podoba . |
________________________ 2009-10-12 - dzień , od którego jestem uczestnikiem na polskiej scenie RPG Makera [/b]
Dołącz do grupy makerowiczów na nk ! http://nk.pl/#grupy/29610 |
|
|
|
aleksrtp
Dołączył: 20 Maj 2012 Posty: 3
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2012 15:09
|
|
|
Za dużo rzeczy narzuca ten poradnik - o czym mówić i co zawrzeć o czym pisać.
Wyciągnięcie z wikipedii stanowiące pół tego poradnika może być naprawdę utrudniające zrozumienie jak ją tworzyć. Ważne jest wymyślając postaci zaplanować ich osobowość, ale żeby ją zaplanować trzeba wymyślać dla każdej osobną historię, która będzie podstawą charakTeru. Opis, że ktoś jest zabawny, albo smutny to nie jest ogólnie jeszcze cecha postaci w grze tak naprawdę, bo nie da się być smutnym na cały świat i wesołym bez powodu na cały świat. To proste. |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|