Ogłoszenie 

Uwaga! To forum jest w trybie offline.
Wszelką pomoc uzyskasz pod adresem
forum.ultimateam.pl


Administracja Forum


Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Ayene
Pon 07 Maj, 2012 10:51
Poradnik: Jak napisać zapowiedź do gry na rpgmakera ?
Autor Wiadomość
goldenziomek 



Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 5
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 04:05
Poradnik: Jak napisać zapowiedź do gry na rpgmakera ?
Co ciekawi gracza grającego w gry na rpgmaker czyli jak pisać zapowiedź gry na rpgmakera ?




Ten krótki tekst ma wyjaśńić co jest istotne w zapowiedzi gry na rpgmaker dla gracza, aby uniknąć zamieniania jej w wielki bełkot i blok tekstu, który każdy będzie mijał szerokim łukiem. W końcu ponad połowa zapowiedzi u nas tak wygląda. Od czego zaczynamy ? Od opisania najważniejszych rzeczy.


Przede wszystkim dialogi i postaci. Jeśli dialogi wprowadzają nas w przygody, a postaci (wszystkie łącznie z napotkanymi) odpowiadają za pogłębianie odczuwanego klimatu z pewnością mamy najważniejszą zaletę spełnioną. Zalecił bym więc krótki opis przedstawianych w grze postaci (ale oczywiście nie wymienianie każdej z osobna i opisywanie - chodzi o uogólnienie) np: Wszystkie postaci w tonie średniowiecza podługujące się starym dialektem przeplatające się przez kolejne wątki gry. Taki opis (oczywiście jeśli jest faktem) wydaje się ogromnie zachęcający, bo spodziewamy się, że w grze nie uświadczymy tak zwanych pachołków (NPC), które stoją i w nieskończoność wypowiadają jedno zdanie lub jedno z kilku losowych. Dzięki temu gracz dostaje informacje, że faktycznie postaci będą wchodzić w interakcje z prowadzoną historią nie raz nie dwa.

Fabuła. Krótki opis ograniczyć do opisu początku przygody bohatera bez zbędnych szczegółów, które i tak w praktyce w samej grze nie będą w ogóle odczuwane tak, aby gracz od razu wiedział w jakiej sytuacji się znajduje. Przykład ? Bohater musi odnaleźć skarb, żeby zapobiec wojnie, ale sytuacja szybko ulega zmianie. Odnaleziony skarb nie powstrzymuje wojny bohater rusza do wrogiego kraju, aby prosić o pokój lecz w drodze zostaje napadnięty itp. To w zupełności wystarczy. Zostawia pole do zastanawiania się co będzie dalej. Najważniejsze, żeby wszystko było zawarte w grze (!) tak, aby gracz nie musiał zaglądać do zapowiedzi, żeby wiedzieć w co gra. Wiem, to niedorzeczne, ale zdarzały się takie przypały w polskich grach na makera czego radzę unikać.


Jeśli chodzi o dialogi to można je krótko i zwięźle opisać w przykładowy sposób: dialogi prowadzą postać poprzez przygody, a zarazem nie wykraczają po za świat gry (co dodaje klimatu) i opierają się na ukazywaniu emocji postaci w każdej sytuacji. Dialogi utrzymane w tonie absurdu nastawione na absurdalne ukazywanie sytuacji lub dialogi nastawione na pokazywanie historii (która miała miejsce) świata gry. Dialogi romantyczne ukazujące miłość między bohaterami. Jak widać opcji jest wiele to wszystko zależy od pomysłu autora na rozmowy ważne, by to krótko i zwięźle opisać (najlepiej w 2-3 zdaniach), a więcj jakiś zamysł na dialogi powinien być. Jeśli nie ma pomysłu na dialogi to sytuacja jest nieciekawa, gdyż dialogi są najważniejsze w grach fabularnych.


Kolejną rzeczą, która nas będzie interesować to rozgrywka. Jeśli gra polega na ubijaniu kolejnych zadań pobocznych, żeby móc ruszyć główny wątek do przodu to należy o tym wspomnieć, bo niestety, ale taki typ rozgrywyki nie trafi do każdego. Są gry, w których questy sa zadaniami dodatkowymi, a całość to prowadzenie historii i można te dodatki ignorować, są też gry pozbawione zadań pobocznych nastawione na przeżywanie przygód bez jakich kolwiek zadań do wykonywania dla niektórych takie gry są najciekawsze. Wystarczą jedno lub dwa zdania na ten temat. Wystarczy opis tego co robimy w grze między kolejnym poruszeniem historii do przodu. (Ogólnie) Jeśli prowadzimy walki to piszemy tylko jakiego rodzaju walki (np: turowe czy czasu rzeczywistego) i kto jest naszym wrogiem np: żołnierze królestwa Ramder. (Pisanie, że wrogiem jest cały świat i stwory go zamieszukujące wydaje się nieco idiotyczne) Jeśli mamy możliwośc popływania statkiem, stoczenia bitwy morskiej, wzięcia udziału w wojnie z wieloma jednostkami na raz itp. warto o tym wspomnieć.

Teraz bardzo ważny element dla gracza, a może najważnijszy czyli urozmaicenia rozgrywki.
Jeśli w grze pojawiają się minigry co jest wskazane (np: jazda wóżkiem przez kopalnie, walka na miecze, skakanie przez przeszkody górskie, wyścigi itp.) wspaniale by było wymienić rodzaje takich minigier, bo ubarwiają rozgrywkę i dodają jej urozmaiceń i świeżości. Jeśli gra oferuje rozbudowane zagadki w większości lokacji warto o tym wspomnieć - wymienić ich typy np: zagadki z dźwigniami, zagadki z szukaniem kluczy itp. Sam fakt napisania: w grze są zagadki to za mało dlatego najlepiej przedstawić rodzaje zagadek wspomnieć czy występują w całej rozciągłości gry czy tylko np: w jednej jaskini.
Urozmaiceniami rozgrywki nie są wbrew pozorom takie rzeczy jak gotowe skrypty w stylu system dnia i nocy, przezroczyste menu itd. takich rzeczy nie należy w tym przypadku wymieniać. Wiem, że dla większości to będzie oczywiste, ale nie mogę pominąć oświeconych inaczej (!) XD


Muzyka. Z muzyką jest mały haczyk. Często piszecie w zapowiedziach z jakich gier bierzecie muzykę. Należy wspomnieć jak dopasowujecie muzykę - do miejsc czy do sytuacji.
Oczywiście krótko jak dotychczas. Im mniej utworów tym lepiej wbrew pozorom.Lepiej mieć kilka charakterystycznych (powtarzających się) niż ogromny pak utworów, które tylko zawalają projekt i szybko wylecą z pamięci.

Na sam koniec zostawiłem szczegóły. Na pewno takie rzeczy jak ilość map są zapychaczami, które niepotrzebnie się wymienia (!) . O wiele sensowniejsze (niekonieczne) jest wspomnienie faktu obecności miast, wiosek, jaskiń, lasów, latających miast, kosmicznych cyrków, podwodnych cyrków i innych bytów, które konieczne są wam do wymienienia i są typami lokacji do zwiedzenia. Jeśli cała gra toczy się w jednej lokacji np: statku kosmicznym podzielonym na jakieś sprezycowane sektory np: medyczny, energetyczny można o tym wspomnieć. Wymienianie kolejnych skryptów ruby to tylko zapychanie zapowiedzi i samej gry.
Takich rzeczy jak skrypt na mgiełki, na kolorowe ramki, antilagi itp. nie wymieniajcie bo to są zapychacze ilościowe, które zmieniają zapowiedź w bełkot i nudny blokt tekstu. Takie szczegóły, które faktycznie jakoś zmieniają rozgrywkę pokażcie na screenach w miarę możliwości.. Ilościowe wymienianie kolejnych elementów dołożonych z zewnątrz niszczy autentyczność waszego podejścia do tworzonej gry.Po prostu nie wyglądacie przekonująco z taką zapowiedzią.Wygląda to tak jakbyście zajmowali się ładowaniem jak największej ilości tak zwanych zasobów i materiałów, a nie straniem się zrobienia przykuwającej uwagę gry.


W taki sposób zorganizowana zapowiedź to kilka przejrzystych (maksymalnie kilkanaście) zdań, w których zawrzecie wszystko na temat swojej gry. Będzie to łatwe przesytępne i miłe w odbiorze. Ile screenów ? Tyle ile wam się podoba ważne, by pokazać na nich jednocześnie zróżnicowanie samej gry i lokacji. Najfajniej będzie je wrzucać po każdym zrealizowanym akapicie lub wszystkie na samym początku zapowiedzi, a opis na samym dole. Tak wykonana zapowiedź będzie przede wszystkim wiarygodna i miła w odbiorze nie to co te nudne bloki tekstu przypominające pod względem atrakcyjności i przystępności czytanie listy książek z szkolnej biblioteki...ani to ciekawe, ani atrakcyjne tylko nudne od razu zachciewa się spać na samą myśl. Wiecie jak tego uniknąć. Do dzieła ! :) Jeśli jednak zaczniecie kombinować inaczej nie zostaje wam nic innego jak tworzyć kolejny nudny blok tekstu, a wy będziecie się łudzić, że ktoś się tym zainteresuje naprawdę odradzam robienia zapowiedzi w inny sposób niż tu przedstawiony. Strata czasu.




To by było na tyle. Wasz drogi AJ, Teszek. Polecam.
 
 
Amelanduil 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 464
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 10:20
Dobra, będzie krótko...
Regulamin Działu napisał/a:
1,Tytułem tematu powinien być tytuł projektu (bez zbędnych dopisków).
2.Temat powinien zostać oznaczony ikoną adekwatną do stanu ukończenia gry - Zapowiedź / Demo / Pełna wersja (opcja podczas pisania tematu).
3.Treść tematu powinna składać się z:
-opisu fabuły,
-co najmniej 3 screenshotów (zrzutów ekranu) umieszczonych w tagach [ spoiler ][ /spoiler ]

Ponadto opcjonalnie:
-opisu bohaterów,
-wykazu użytych skryptów oraz ich autorów,
-spisu używanych grafik oraz ich autorów,
-informacji o postępie w tworzeniu projektu (słownie lub procentowo),
-planowanym terminie ukończenia lub linku do ściągnięcia dema/gry.
4.Demo i pełne wersje gry należy hostować na min. 2 różnych hostingach (np. Rapidshare, Megaupload, Sendspace, Badongo, Hostuje, Mediafire).
5.Autor zakładający tematy niezgodne z niniejszym regulaminem ma 1 tydzień na poprawę ich treści. W tym celu należy skontaktować się drogą wiadomości prywatnych z Członkiem Pomocy lub Moderatorem. Niedopełnienie wymogu skutkować będzie wygaszeniem lub usunięciem tematów.

Ktoś to kiedykolwiek czytał?
goldenziomek napisał/a:
aby uniknąć zamieniania jej w wielki bełkot i blok tekstu

i tak nawiasem, tutaj zupełnie jest odwrotnie, max. 2-4 zdania czasami się trafiają, a nie blok bełkotu na całą stronę... Czemu mam wrażenie, że to jest skopiowane? Nie wiem, czy to w którymkolwiek momencie się odnosi do forum... i przez to, jakkolwiek zadziała... ^^
________________________
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
"A jeśli... Boga nie ma, to co z ciebie za szatan?"
 
 
 
Roki132 



Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 91
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 11:42
Amelanduil, zgadzam się z tobą, chyba nikt tego nie czyta, choć jest wyraźnie napisane i postawione w dobrym miejscu...
________________________
Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Piramida!

 
 
 
overhill 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 31 Maj 2010
Posty: 55
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 13:10
Poradnik dobry, przekazuje co najważniejsze.
________________________
 
 
 
goldenziomek 



Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 5
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 14:29
Regulamin Działu napisał/a:
1,Tytułem tematu powinien być tytuł projektu (bez zbędnych dopisków).
2.Temat powinien zostać oznaczony ikoną adekwatną do stanu ukończenia gry - Zapowiedź / Demo / Pełna wersja (opcja podczas pisania tematu).
3.Treść tematu powinna składać się z:
-opisu fabuły,
-co najmniej 3 screenshotów (zrzutów ekranu) umieszczonych w tagach [ spoiler ][ /spoiler ]

Ponadto opcjonalnie:
-opisu bohaterów,
-wykazu użytych skryptów oraz ich autorów,
-spisu używanych grafik oraz ich autorów,
-informacji o postępie w tworzeniu projektu (słownie lub procentowo),
-planowanym terminie ukończenia lub linku do ściągnięcia dema/gry.
4.Demo i pełne wersje gry należy hostować na min. 2 różnych hostingach (np. Rapidshare, Megaupload, Sendspace, Badongo, Hostuje, Mediafire).
5.Autor zakładający tematy niezgodne z niniejszym regulaminem ma 1 tydzień na poprawę ich treści. W tym celu należy skontaktować się drogą wiadomości prywatnych z Członkiem Pomocy lub Moderatorem. Niedopełnienie wymogu skutkować będzie wygaszeniem lub usunięciem tematów.



Grafikę widać na screenach więc wymienianie jej w zapowiedzi jest nie na miejscu. Wszelakie wymienianie niezrozumiałych nazw skryptów i ilościowe podejście do projektu zabija wiarygodność tego projektu i sprawia, że opis projektu zmienia się w niezrozumiały blok tekstu - to nie jest zachęcające. Takie rzeczy jak kto zrobił grafiki i skrypty można sobie wymieniać w creditsach na końcu gry którą przejdzie gracz, a nie w zapowiedzi, która ma być zachętą do gry i wiarygodnym i miłym w odbiorze przedstawieniem projektu, a nie spisem książek w bibliotece szkolnej. Ponadto opisywanie bohaterów w taki sposób jak zalecacie to spoilery, przedstawianie procentowe skończenia gry - Tego nie da się określić. Da się jednak rozgryźć która zapowiedź jest wiarygodna po tym co w niej jest zawarte i jak została napisana. Jeśli została opisana jako wypracowanie z wymienianiem ilościowym wszystkiego co się da to z całą pewnością mamy do czynienia z projektem ściemą, który nie doczeka się premiery, bo autor wyraźnie stara się imponować egzotycznymi niezrozumiałymi nazwami skryptów, zasobów (których najczęściej sam nie rozumie) i ilością elementów składowych zamiast imponować samą grą. Taka zapowiedź to ściema, ale chyba nie muszę o tym wspominać.
 
 
Amelanduil 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 464
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 19:13
Oklaski za kwestionowanie ultimatum forumowego... ^^
Tak to działa, są narzucone warunki zapowiedzi. I nie jest ich dużo. A skoro ich nikt nie czyta, to wątpię, żeby zabrał się za czytanie twojego poradnika, który jest kilkakrotnie dłuższy. To jest po prostu luźne narzucenie tego, co powinno być w temacie, będąc ogarniczone do wymaganego minimum, a większość tego, czego dotyczy twój komentarz, jest opcjonalne.
A teraz krótkie podsumowanie twojego postu, aby udowodnić tezę poprzedniego zdania:
Spoiler:


goldenziomek napisał/a:
Grafikę widać na screenach więc wymienianie jej w zapowiedzi jest nie na miejscu.
OPCJONALNE
goldenziomek napisał/a:
Wszelakie wymienianie niezrozumiałych nazw skryptów [...]
OPCJONALNE
goldenziomek napisał/a:
Takie rzeczy jak kto zrobił grafiki i skrypty można sobie wymieniać w creditsach na końcu gry którą przejdzie gracz, a nie w zapowiedzi
OPCJONALNE
goldenziomek napisał/a:
Ponadto opisywanie bohaterów w taki sposób jak zalecacie to spoilery
BRAK INFORMACJI O ZALECANYM OPISE BOHATERA, równie dobrze może być jedno słowo, a to raczej wyklucza spoiler. Argument odrzucony.
goldenziomek napisał/a:
przedstawianie procentowe skończenia gry
OPCJONALNE
Wniosek: znajomość znaczenia opcjonalności: WYMAGANE ^^ czytanie ze zrozumieniem nie boli.

________________________
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
"A jeśli... Boga nie ma, to co z ciebie za szatan?"
 
 
 
CrasheR 




Pomógł: 123 razy
Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 609
Skąd: Nibelheim
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 20:00
goldenziomek, Ci naprawdę się nudzi ... Może zacznij oglądać "modę na sukces" od pierwszego odcinka to Ci trochę zejdzie czasu ^^
________________________



 
 
 
goldenziomek 



Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 5
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 20:57
co ma czytanie ze zrozumieniem do totalnej olewacji narzucoengo regulaminy
 
 
Roki132 



Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 91
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 21:24
To, że w swojej poprzedniej wypowiedzi, wymieniłeś same OPCJONALNE rzeczy...
Nikt nie musi ich koniecznie dawać.
Ten poradnik jest bezużyteczny, tyle pisania, potem jeszcze więcej robienia, a można dać zapowiedź taką, jaka jest w regulaminie, czytania o 30 minut mniej chodziaż...

CrasheR ma rację, zacznij modę na sukces oglądać, na pewno ci trochę czasu zejdzie, a o odcinki się nie martw, one się nie skończą.

goldenziomek napisał/a:
co ma czytanie ze zrozumieniem do totalnej olewacji narzucoengo regulaminy


Napisz poradnik o dobrym pisaniu zdania i ortografii.
Ale zanim go napiszesz, ja go już streszczę:

1. Zdanie zaczyna się z DUŻEJ litery.
2. Zdanie kończy się kropką lub wykrzyknikiem( dla twojej niewiedzy, nie pisze się kropka/wykrzyknik tylko stawia znak . lub !)
3. Na komputerze od razu masz wbudowany słownik, podkreśla ci, że masz źle napisane, a mimo to nie poprawiasz tego... Jeśli piszesz z komórki, naucz się go na pamięć.
4. Piszemy ze zrozumieniem
Cytat:
regulaminy
... Nie wiem co mają regulaminY do twojego zdania, ale powinno być chyba regulaminu.

Widzisz? Znacznie krócej, niż ty byś go napisał, w 1000 zdaniach...
________________________
Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Piramida!

 
 
 
tata_dilera 



Dołączył: 04 Maj 2012
Posty: 3
Wysłany: Pią 04 Maj, 2012 15:49
dawno nie czytałem tak dobrego poradnika.

Każdy kto ma zamiar napisać zapowiedź z chęci przedstawienia własnej gry, która niebawem ma wyjść nie odrzuci tak cennych porad i uwag. Nie tylko doceniają go twórcy, ale nawet sam administrator twierdzy rpgmakera uznał go za wartościowy i wskazujący istotne rzeczy, które należy przedstawić w zapowiedziach. Nic tylko korzystać. Brawo. Dzięki za poradnik.

Nie przejmuj się trollami, którzy mają ograniczone spojrzenie do dwóch wyrwanych z kontekstu zdań. Zwykle to dzieci. Widać, że nie rozumieją w ogóle tego tekstu.... Co one tu robią ? Czyżby ktoś zapomniał się nimi zajmować ? Olej bachory rób swoje. Więcej takich tekstów na pewno ktoś dojrzały zrozumie zawarte tu myśli, a z głupotą nie wygrasz. Pozdrawiam
 
 
tata_dilera 



Dołączył: 04 Maj 2012
Posty: 3
Wysłany: Pią 04 Maj, 2012 16:18
To mój brat spoko ziom odwal się od niego.
 
 
Roki132 



Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 91
Wysłany: Pią 04 Maj, 2012 16:29
tata_dilera napisał/a:
Nie przejmuj się trollami, którzy mają ograniczone spojrzenie do dwóch wyrwanych z kontekstu zdań. Zwykle to dzieci. Widać, że nie rozumieją w ogóle tego tekstu.... Co one tu robią ? Czyżby ktoś zapomniał się nimi zajmować ? Olej bachory rób swoje. Więcej takich tekstów na pewno ktoś dojrzały zrozumie zawarte tu myśli, a z głupotą nie wygrasz. Pozdrawiam


Widać, mówisz o sobie...

Jestem na tym forum od niedawna i nie wiem kim jest X-tech, ale jak mniemam, to 6-letnie dziecko zakładające cały czas nowe konta, tylko po to, żeby spamować forum bezsensownymi tematami i postami, oraz chwaląca swoje inne posty.

Jeśli dobrze zgadłem, kim on jest, to współczuje tym, którzy go znają...

tata_dilera napisał/a:
To mój brat spoko ziom odwal się od niego.


Nie skomentuje tego...
________________________
Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:

Piramida!

 
 
 
Nexis 




Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 12 razy
Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 65
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 05 Maj, 2012 13:41
Poradnik dobry, na pewno wielu nowym (i nie tylko) się przyda.
Choć najpierw raczej radziłbym przeczytać regulamin działu, o czym już wspominał Amelanduil.

Pozdrawiam, Nexis

Btw. Ładny off-topic :roll:
 
 
overhill 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 31 Maj 2010
Posty: 55
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012 20:49
Nexis napisał/a:
Poradnik dobry, na pewno wielu nowym (i nie tylko) się przyda.
Choć najpierw raczej radziłbym przeczytać regulamin działu, o czym już wspominał Amelanduil.

Pozdrawiam, Nexis

Btw. Ładny off-topic :roll:


Twój post można także by zastąpić postem o takiej treści :

"bla, bla bla, fajnie, bla bla, bla
ale robicie offtop. "

:roll:
________________________
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | Template Klam by Ayene