1. Otwieramy grę w RPG Maker VX
2. Na pasku zadań wyszukujemy Script Editor
3. Po prawej stronie znajduje się okno edycji, zaś po lewej - pogrupowana tematycznie lista skryptów.
4. Zjeżdżamy na sam dół listy (scrollbar)
5. W pustym miejscu pod Materials klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Insert
6. W okienku Name wpisujemy nazwę skryptu (to tylko informacja dla autorów gry, żeby łatwo odnaleźć konkretny skrypt, gdy jest ich zbyt wiele)
7. Przechodzimy do okna edycji (okno po prawej stronie) i wpisujemy lub wklejamy treść skryptu. W Internecie można znaleźć wiele skryptów, które wystarczy po prostu wkleić w tym miejscu.
8. Po wpisaniu, zatwierdzamy zmiany przyciskiem Apply (jeśli nie chcemy zamykać okna Script Editor) lub wciskamy OK.
9. Po zamknięciu okna zapisujemy zmiany i odpalamy grę. Jeśli wklejony skrypt będzie zawierał błędy, kompilator najprawdopodobniej da nam znać już przy samym starcie gry. Zdarza się również, że informacja o błędzie wyskakuje przy uruchomieniu konkretnego skryptu, np. po modyfikacjach przy wejściu do menu. Wyświetlanie takiego komunikatu - co jest bardzo ważne - powoduje zamknięcie okna gry, dlatego zaleca się ostrożność w przerabianiu skryptów, zwłaszcza tych ze standardowego pakietu
Przykładowy komunikat o błędzie.