Ogłoszenie 

Uwaga! To forum jest w trybie offline.
Wszelką pomoc uzyskasz pod adresem
forum.ultimateam.pl


Administracja Forum


Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Nhadala
Sob 15 Wrz, 2012 00:02
Najczęstsze błędy początkujących twórców gier
Autor Wiadomość
Unnamed 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 29 Lip 2009
Posty: 59
Skąd: from Hell
Wysłany: Pią 08 Sty, 2010 20:57
Najczęstsze błędy początkujących twórców gier
Cześć wam. Zazwyczaj nie korzystam z polskich liter, ale zakładając temat zrobię ten wyjątek.

Chciałbym poruszyć temat błędów popełnianych przez początkujących twórców gier. Czy macie jakieś spostrzeżenia na ten temat?

Osobiście uważam, że podstawowe błędy to:

1. Tworzenie gry do celów zarobkowych - nie wiem jak to jest ale można to podciągnąć rangą do grzechu hehe Większość twórców myśli, że na czymś takim można zarobić, więc udostępniają swoje gry tylko odpłatnie. Cóż jestem ciekawy, ilu znajdują chętnych XD

2. Czemu u licha każda gra musi mieć w sobie minigry. To jakaś plaga! Zamiast ograniczyć się do poznawania podstaw autorzy najprościej w świecie ładują w gry różnego rodzaju gierki takie jak łowienie ryb, gotowanie czy łapanie motyli.

3. Początkujący gracz bierze się za robienie gry typu Naruto, Digimon, Pokemon i inne -mon. Nie zdając sobie sprawy z tego, że samo przerobienie mechaniki w przypadku tych ostatnich jest za trudne nawet dla programisty, nie wspominając o wszystkich ewolucjach i warunkach.

4. Dodawanie nowych skryptów - początkujący twórca, nie wiedząc z czym co się je, widząc tylko ciekawy opis albo screenshota wrzuca na potęgę skrypty w projekt, nawet uprzednio nie zapoznając się z instrukcją. I co najgorsze jak mu coś nie wyjdzie to zaraz oskarża skrypt albo program o to że ma błędy, a nie patrzy na to, że w 99% to jego wina. Do tego jeszcze zamiast spróbować dojść samemu do tego co może być przyczyną, najłatwiej mu wejść na forum i zasypywać pytaniami - nie wiedząc nawet jak je sformułować. Zgroza!

Na razie nie przychodzi mi nic więcej do głowy. Jakieś opnie? XD
________________________
Time to Play :!:

 
 
Ozzma 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 26 Wrz 2009
Posty: 88
Skąd: Stumilowy Las
Wysłany: Sob 09 Sty, 2010 16:24
W takim razie przyznaję się do punktu 2 :-P Ja też chciałam zrobić gotowanie albo inne takie minigierki żeby urozmaicić grę. Nie wiem czemu jakoś tak wyszło :mrgreen: Może dlatego że w jakiś zaawansowanych grach zawsze są jakieś kasyna albo właśnie łowienie ryb.
Akurat skryptów nie zamieszczam na pęczki :-D tylko tyle ile trzeba, ale te gry pokemon albo naruto to rzeczywiście trudno zrobić. Kiedyś myślałam nad grą taktyczną podobną do Disgaei i jest nawet taki skrypt ale dużo w nim konfiguracji ;-(
Mi się wydaje że do tych punktów można by dorzucić jeszcze taki, że początkujący robią całą bazę potworów łącznie z ostatecznym bossem. A potem jak przychodzi co do czego muszą zmieniać jego statystyki, bo przecież wszystko jest uzależnione od ekwipunku i poziomu bohatera.
________________________
 
 
Ayene 




Ranga RM:
4 gry

Pomogła: 232 razy
Dołączyła: 18 Wrz 2007
Posty: 2424
Wysłany: Sob 13 Lut, 2010 20:46
Unnamed, ciekawe spostrzeżenia, zgadzam się ze wszystkimi :-> Jednak mnie przede wszystkim irytuje ignorancja. Wiele osób mając problem ze skryptem (tak jak zauważyłeś) w pierwszej kolejności uważa, że skrypt jest wadliwy i należy to jak najszybciej napisać na forum. Jak przychodzi co do czego, wklejają skrypt nie tam gdzie trzeba, nie czytają instrukcji albo - co najgorzej - nie czytają jej ze zrozumieniem.

Oczywiście nie muszą to być tylko skrypty. Nie znając podstaw działania mejkerów próbują tworzyć własne materiały (jeszcze gorzej, jak tworzą jeden dzień i chcą stworzyć najlepiej grę 3D :lol2: ). Nie mają pojęcia, jakie są możliwości, ograniczenia, a oczekują cudu. W dodatku często najmniejszym nakładem pracy. Po co się starać samemu do czegoś dojść skoro można kogoś innego poprosić :->

Na razie zakończę... bo jeszcze się rozpędzę :-P
________________________


 
 
 
Deedi 




Preferowany:
RPG Maker VX

Dołączył: 24 Lut 2010
Posty: 2
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010 23:29
Unnamed napisał/a:
2. Czemu u licha każda gra musi mieć w sobie minigry. To jakaś plaga! Zamiast ograniczyć się do poznawania podstaw autorzy najprościej w świecie ładują w gry różnego rodzaju gierki takie jak łowienie ryb, gotowanie czy łapanie motyli.

Chyba z wszystkich, które wymieniłeś, nie spotkałem się tylko z tym :D

Ayene napisał/a:
Nie znając podstaw działania mejkerów próbują tworzyć własne materiały (jeszcze gorzej, jak tworzą jeden dzień i chcą stworzyć najlepiej grę 3D ). Nie mają pojęcia, jakie są możliwości, ograniczenia, a oczekują cudu. W dodatku często najmniejszym nakładem pracy. Po co się starać samemu do czegoś dojść skoro można kogoś innego poprosić

W sumie myślę, że to opisuje większość początkujących twórców.

Ja tak na szybko od siebie dodam jeszcze płytką fabułę, wymyśloną w 5 minut(albo i mniej) oraz wielkie plany na stworzenie gry MMORPG w Makerze(zainspirowani Tibią?), co jest przerażające.
Stwierdzam z dumą i ulgą, że ja chyba nie popełniłem żadnych z wyżej wymienionych błędów(mam nadzieję, że o czymś nie zapomniałem).
 
 
cNN 




Preferowany:
RPG Maker VX

Dołączył: 07 Kwi 2009
Posty: 43
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: Pią 26 Lut, 2010 19:23
To podobne do tematu o Cliche :->

Mi nie podoba się to, że ktoś tworzy 1 w życiu grę (nawet bez skryptów) i od razu reklamuję ją gdzie popadnie i robi forum tej gry :lol: .
________________________
"Lepiej być nienawidzonym za to kim się jest, niż być kochanym za to, kim się nie jest." - Kurt Cobain

 
 
L 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 18
Wysłany: Pią 26 Lut, 2010 20:35
Tak jak wymieniłeś.
Dodać tylko:
- Wielkie mapy, które są praktycznie puste 2 domki oraz 3 drzewka.
- Mylenie warstw: Fortepian zawieszony w powietrzu.
- Monster14 jako ostatni boss.
- Krótkie dialogi, fabuły można się dowiedzieć tylko po opisie.
- Nieznajomość fantastyki, to największy jak dla mnie.
________________________

 
 
SaE 





Ranga RM:
2 gry

Pomogła: 8 razy
Dołączyła: 14 Paź 2007
Posty: 189
Wysłany: Pon 19 Kwi, 2010 12:44
1. Wielkie mapy mają dodatkowe minusy - na słabych kompach po prostu się tną. @@
2. Podstawowy błąd to przerost formy nad treścią. Super ambitne projekty zazwyczaj nie dochodzą do skutku - właszcza te, w których daje się zbytnią swobodę graczom.
3. Popieram Slasha - zabawne, jak ktoś tworzy forum dla swojej gry, licząc na to, że ktoś będzie zakładał ogrom tematów z pytaniami dotyczącymi fabuły ^^ albo oferował grę za opłatą lol
________________________
Nie ma śniegu, a na ulicach pełno bałwanów ^^


 
 
 
Sabikku 




Nagrody:
UF i UFT2 Winner

Ranga RM:
4 gry

Pomógł: 73 razy
Dołączył: 04 Kwi 2010
Posty: 428
Wysłany: Pon 19 Kwi, 2010 16:54
'Błędem' przy robieniu gry są w 90% nazbyt wielkie ambicje. Najczęściej takie gry, choć długo tworzone, nie zostają ukończone.
Błędem natomiast przy tworzeniu projektu (choć dziwnie mówić tu o błędach) nazwałbym tworzenie forum dla swojej gry, wielkich zapowiedzi, rozprzestrzeniania screenów i ogólny lans projektem.
 
 
 
erienus 




Preferowany:
RPG Maker XP

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 12 Lut 2010
Posty: 300
Wysłany: Sro 05 Maj, 2010 18:25
Najwieksze bledy?

1. Uzywanie grafik RTP
2. Nie wstawianie skryptow
3. Zazwyczaj sa to takie gry, ktore maja jeden obiekt na 10 kratek
4. Zle wycinanie charow/grafik itp
5. Okropnie zrobiona gra pod wzgledem stylistycznym, co jest przyczyna uprzedniego nie zapoznania sie z mozliwosciami programu.
6. Zamiast probowac samemu cos zrobic to pisza na forum jak wstawic zadanie, otworzyc skrzynke itp
7. Sa to gry bez fabuly, a nawet jezeli jakas maja to jest ona wymyslana podczas tworzenia gy
8. Takie gry poczatkowych uzytkownikow makera nigdy nie wychodza
9. Tak sie napalaja "Uuuuooooaaaa! Zrobie gre!!", ale nic dobrego z tego nie wychodzi
10. Nie potrafia odpowiednio ocenic swojego projektu, czy mapa wyglada dobrze, zle, co by zmienic, a co nie
11. Nie przykladaja sie do tego tylko robia jak najszybciej
12. Mysla ze duze mapy sa fajne i robia 200x200.
13. Nieodpowiednie uzywanie warstw (powierzchnia na 2, wiec przedmioty nie moga na niej byc, to probuja postawic przedmioty na 1 warstwie, ale takze cos nie idzie
14. Nie czytanie poradnikow
15. Pelno bledow w mappingu, mapy puste, nieprzemyslane itp
16. Chcec stworzenia gry typu margonem czy my-fantasy myslac, ze zarobia miliony
17. Rysuja wlasne grafiki w paincie i mysla ze sa super i ich gra jest najlepsza
18. Bossy ktore mozesz rozwalic na 1 lvlu, lub dopiero na 1000 bo sa tak mocne


dobra nie chce mi sie wiecej myslec, juz wystarczy ze pisze na tej klawiaturze do maca, nie czytajacej polskich znakow i z tak krotkim kablem ze musze ja na kolanach trzymac
________________________
Kolekcjonuję "Pomógł". Jeżeli ci pomogłem i chcesz wzbogacić moją kolekcję, kliknij "Pomógł".
 
 
Hades 




Preferowany:
RPG Maker VX

Dołączył: 17 Kwi 2010
Posty: 44
Skąd: ja mogę wiedzieć
Wysłany: Czw 06 Maj, 2010 14:02
Heh ...najgorsze jest to że czasami w grze ukryte samini gierki ... a używanei grafiki z RTP wcale nie jest takie złe ...
a bossy nie jest łatwo zrobić ... aleprawdziwy potwór ma +10 HP , MPitd. więcej od bochatera .. a boss 30+ od bochtera .. wtedy nie jest zle
lecz nie wiemy jaki gracz ma wtedy lvl i trzeba to obliczać ...
a co do map to zgadzam się .. to jakaś plaga złych map..
________________________
THE WARRIOR OF HADES !
Informacja :
Spoiler:


Szukam ludzi do pomocy przy moim projekcie
i pomaganiu w szukaniu zasobów i linków do przydatnych stron pisać na GG w profilu



Nie zaśnij przed kompem !
http://www.ultimateam.pl/viewtopic.php?t=4563 <--- oceń moje sygny !
Małym ulegać trzeba , bo jak nie to będzie bieda !
 
 
 
Amelanduil 




Preferowany:
RPG Maker VXAce

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 464
Wysłany: Pon 24 Maj, 2010 18:14
erienus napisał/a:
1. Uzywanie grafik RTP

Ja postanowiłem wyeliminować kompletnie grafikę RTP, i teraz brakuje mi tylko charsetów NPC, animacji i z 2 tilesetów :D
________________________
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
"A jeśli... Boga nie ma, to co z ciebie za szatan?"
 
 
 
Geralt of Rivia 




Preferowany:
RPG Maker XP

Dołączył: 18 Kwi 2010
Posty: 17
Wysłany: Pon 24 Maj, 2010 18:45
Jak dla mnie używanie RTP nie jest złe. Sam zamierzam w swoich grach korzystać z dodatkowych grafik w razie ostateczności. Poza tym mam tendencję do dopieszczania mapek, nie jak niektórzy "twórcy":
Wioska. Rozmiar: 50x50 Parę drzew, 3 domki, do których nie można wejść, 2 NPC fabularnych, 1 gość z questem, 1 przechodzień, 1 gość który tam po cholerę jest.
Za taką grę to ja dziękuję. :-/
Tak samo ze skryptami: Najlepiej używać ich, jeśli czegoś nie można zrobić zwykłymi zdarzeniami. Z resztą jako tako się zgadzam.
Ale co ja tam wiem... ;-)
 
 
Darkfault 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2010
Posty: 54
Skąd: Strefa Zacności
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010 19:17
Cytat:
7. Sa to gry bez fabuly, a nawet jezeli jakas maja to jest ona wymyslana podczas tworzenia gy


Co wy macie na tych forach z wymyślaniem fabuły 'na biegu' :P
Sam mam w swojej grze jedynie ogólny zarys fabuły, wytyczne itp. a wszelkie historyjki, questy, fabułę wymyslam w wolnym czasie, czy podczas robienia projektu - i to mnie właśnie kręci. Wymyślanie czegoś, a potem wprowadzanie tego w życie i sprawdzanie jak się komponuje z resztą - to jest zabawa. Pisanie całej historii na początku, a potem tylku nudne 'kodowanie' wg. sztywnego planu przypomina bardziej pracę Chińskiego rolnika na plantacji ryżu niż zabawę :|
 
 
 
Lartarin 




Ranga RM:
4 gry

Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 20 Wrz 2007
Posty: 233
Skąd: Ergard
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010 20:20
Aloha!

This is the spirit...
Stworzenie ogólnego zarysu gry, kilku najważniejszych jej elementów, to podstawa, żeby takową tworzyć. W rzeczy samej zgadzam się że, trzymanie się odgórnie wyznaczonego co do gry planu psuje całą zabawę. Można to nazwać liniowością tworzenia, a przecież większość krytycznie się o liniowości wyraża... Sam "Square Enix" niejednokrotnie zmieniał plany, szczególnie jest to widoczne w FF12. Co za tym wszystkim idzie, to fakt, że prawdziwego twórcę cechuję sztuka improwizacji (Ave Mickiewicz).

"Jam się twórcą urodził"
________________________

 
 
 
Darkfault 




Preferowany:
RPG Maker VX

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2010
Posty: 54
Skąd: Strefa Zacności
Wysłany: Wto 15 Cze, 2010 12:32
Hmmm... Główny post wygląda dziwnie znajomo...
Top 10 Mistakes a Newbie does

Punkt 10, 9, 7, 4.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | Template Klam by Ayene